تأثیر آموزش اصول ارگونومیک بر کاهش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی به روش RULA در کاربران رایانه
(ندگان)پدیدآور
رفیعی پور, آتنارفیعی پور, النازصادقیان, مرضیهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی یکی از مشکلات رایج در میان کاربران
رایانه میباشد که در طی سالیان دراز مورد توجّه محققین قرارگرفته و راهکارهای متفاوتی
از سوی آنها برای رفع مشکل پیشنهاد گردیده است. در مطالعه حاضر نیز به بررسی تأثیر
آموزش ارگونومی بر کاهش سطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی کاربران رایانه
پرداخته میشود.
مواد و روشها: در این مطالعه تعداد 110 نفر از کاربران
رایانه بخش اداری دانشگاه بهصورت تصادفی انتخاب بهطور مساوی به دو گروه مداخله و
کنترل تقسیم شدند. افراد گروه مداخله در برنامه آموزشی آشنایی با اصول ارگونومی کار
با رایانه شرکت داده شدند. بررسی شیوع دردهای
اسکلتی-عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک انجام شد و شیوه ارزشیابی RULA
برای تعیین سطح ریسک قبل و 6 ماه بعد از آموزش به کار گرفته شد. دادهها
با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: شیوع ناراحتی عمدتاً در اندامهای کمر (55.4%)
و گردن (54.5%) گزارش شد و نمره سطح ریسک حدود 31% برای افراد تحت مطالعه قبل از
مداخله در محدوده خطر بود. پس از اجرای برنامه آموزشی، بهطور قابل ملاحظهای در
گروه مداخله کاهش یافت (P
کلید واژگان
ارگونومیکاربران رایانه
مداخله آموزشی
اختلالات اسکلتی- عضلانی
تخصصي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-06-011394-03-11
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
انشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیدانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی بهداشت حرفهای، گروه بهداشَت حرفهای، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
شاپا
1735-19602345-5365




