نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقاجری, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, مهرنازfa_IR
dc.contributor.authorبرهانی, فریباfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T23:57:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T23:57:56Z
dc.date.available1399-08-22T23:57:55Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T23:57:56Z
dc.date.issued2019-10-01en_US
dc.date.issued1398-07-09fa_IR
dc.identifier.citation(2019). Qom Univ Med Sci J, 13(8), 50-61. doi: 10.29252/qums.13.8.50en_US
dc.identifier.issn1735-7799
dc.identifier.issn2008-1375
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/qums.13.8.50
dc.identifier.urihttp://journal.muq.ac.ir/article-1-2310-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/554353
dc.description.abstractزمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی تحت عنوان احساس بی‌کفایتی و خستگی ذهنی که دانشجویان در مقابل استرس مزمن ناشی از فقدان منابع لازم جهت حمایت از خود نشان می‌دهند، تعریف می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عوامل مرتبط با آن انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی، 223 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به روش سهمیه‌ای و نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه جمعیت‌شناختی، تحصیلی و سیاهه فرسودگی تحصیلی برسو بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به شیوه گام‌به‌گام آنالیز شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، اکثریت دانشجویان (3/71%)، فرسودگی تحصیلی متوسطی را گزارش کردند. تأهل، سن، معدل، علاقه به رشته، اشتغال و ترم تحصیلی از عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. با وارد شدن متغیرهای اصلی و زمینه‌ای به مدل رگرسیون خطی به روش گام‌به‌گام، علاقه دانشجو به رشته تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه و نمره معدل، تبیین‌کننده فرسودگی تحصیلی شناخته شدند که این متغیرها توانستند 13% از تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش بارز علاقه به رشته تحصیلی در بروز فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، شناسایی افراد علاقمند در هنگام جذب دانشجو و ارائه راهکارهایی که بتواند در معرفی و ارتقای جایگاه واقعی رشته پرستاری از نظر حرفه‌ای، معنوی و مادی مؤثر واقع شود در افزایش اقبال عمومی به این رشته بسیار حایز اهمیت خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent1024
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofQom Univ Med Sci Jen_US
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی قمfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/qums.13.8.50
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectپرستاری-جراحی-ویژه-کودکانfa_IR
dc.titleشیوع فرسودگی تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، سال 1394fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری داخلی - جراحی، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue8
dc.citation.spage50
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد