نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیکپور, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorموسوی نسب, سید محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorفضیلت پور, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T23:23:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T23:23:42Z
dc.date.available1399-08-22T23:23:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T23:23:42Z
dc.date.issued2019-11-01en_US
dc.date.issued1398-08-10fa_IR
dc.identifier.citationنیکپور, ناهید, موسوی نسب, سید محمد حسین, فضیلت پور, مسعود. (1398). اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 7(4), 89-103.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3203
dc.identifier.issn2476-2768
dc.identifier.urihttp://journal.nums.ac.ir/article-1-716-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552278
dc.description.abstractمقدمه اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی از جمله رایج‌ترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب می‌شود. توجه یکی از مهم‌ترین کارکردهای شناختی آسیب‌دیده در این کودکان می‌باشد که می‌تواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متأثر سازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی بود. مواد و روش­ها نوع پژوهش نیمه آزمایشی با  نمونه گیری هدفمند به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش‌آموز پسر مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون دسته¬بندی کارت¬های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعه‌ای از بازی‌های شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته­ ها نتایج نشان داد که آموزش توجه، عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید، اما بر عملکرد توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت. نتیجه­ گیری با توجه به یافته‌ها، برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی می­توان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمودfa_IR
dc.format.extent1178
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofJournal Of Neyshabur University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالیfa_IR
dc.subjectتوجهfa_IR
dc.subjectشناختfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage89
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد