| dc.contributor.author | نیکپور, ناهید | fa_IR |
| dc.contributor.author | موسوی نسب, سید محمد حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فضیلت پور, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T23:23:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T23:23:42Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T23:23:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T23:23:42Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نیکپور, ناهید, موسوی نسب, سید محمد حسین, فضیلت پور, مسعود. (1398). اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 7(4), 89-103. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-3203 | |
| dc.identifier.issn | 2476-2768 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.nums.ac.ir/article-1-716-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552278 | |
| dc.description.abstract | مقدمه
اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی از جمله رایجترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب میشود. توجه یکی از مهمترین کارکردهای شناختی آسیبدیده در این کودکان میباشد که میتواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متأثر سازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی بود.
مواد و روشها
نوع پژوهش نیمه آزمایشی با نمونه گیری هدفمند به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانشآموز پسر مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون دسته¬بندی کارت¬های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعهای از بازیهای شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که آموزش توجه، عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید، اما بر عملکرد توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافتهها، برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی میتوان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمود | fa_IR |
| dc.format.extent | 1178 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal Of Neyshabur University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی | fa_IR |
| dc.subject | توجه | fa_IR |
| dc.subject | شناخت | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید باهنر کرمان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 103 | |