• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    نیکپور, ناهیدموسوی نسب, سید محمد حسینفضیلت پور, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.151 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی از جمله رایج‌ترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب می‌شود. توجه یکی از مهم‌ترین کارکردهای شناختی آسیب‌دیده در این کودکان می‌باشد که می‌تواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متأثر سازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی بود. مواد و روش­ها نوع پژوهش نیمه آزمایشی با  نمونه گیری هدفمند به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش‌آموز پسر مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون دسته¬بندی کارت¬های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعه‌ای از بازی‌های شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته­ ها نتایج نشان داد که آموزش توجه، عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید، اما بر عملکرد توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت. نتیجه­ گیری با توجه به یافته‌ها، برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی می­توان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمود
    کلید واژگان
    اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی
    توجه
    شناخت
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-11-01
    1398-08-10
    ناشر
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید باهنر کرمان
    دانشگاه شهید باهنر کرمان
    دانشگاه شهید باهنر کرمان

    شاپا
    2383-3203
    2476-2768
    URI
    http://journal.nums.ac.ir/article-1-716-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552278

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب