اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
نیکپور, ناهیدموسوی نسب, سید محمد حسینفضیلت پور, مسعودنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی از جمله رایجترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب میشود. توجه یکی از مهمترین کارکردهای شناختی آسیبدیده در این کودکان میباشد که میتواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متأثر سازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی بود.
مواد و روشها
نوع پژوهش نیمه آزمایشی با نمونه گیری هدفمند به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانشآموز پسر مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون دسته¬بندی کارت¬های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعهای از بازیهای شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که آموزش توجه، عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید، اما بر عملکرد توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافتهها، برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی میتوان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمود
کلید واژگان
اختلال کمتوجهی/ بیشفعالیتوجه
شناخت
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-11-011398-08-10
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید باهنر کرماندانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2383-32032476-2768




