| dc.contributor.author | قدوسی مقدم, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقیان, احسان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T23:23:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T23:23:26Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T23:23:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T23:23:26Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قدوسی مقدم, سارا, تقیان, احسان. (1394). اولویت های پژوهش در آموزش از دیدگاه مسئولین و صاحب نظران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 3(2), 70-76. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-3203 | |
| dc.identifier.issn | 2476-2768 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.nums.ac.ir/article-1-152-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552262 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف
کمبود منابع پژوهشی ایجاب می کند برای رسیدن به سطح قابل قبولی از سلامت، از آنها بیشتر در طرح های پژوهشی دارای اولویت استفاده شود. از این رو هدف مطالعه حاضر تعیین اولویت های پژوهش در آموزش، از دیدگاه مسئولین و صاحب نظران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد.
مواد و روش ها
در مطالعه توصیفی حاضر که از دسته پژوهش های نظام سلامت می باشد، با همکاری تمامی افراد کلیدی و صاحب نظران حوزه آموزش دانشگاه ( 21 نفر )، اولویت های پژوهش در آموزش استخراج گردید. به منظور طراحی فرم نیازسنجی، عناوین و حیطه های پژوهشی و معیارهای امتیازدهی با روش بارش افکار، شناسایی و با روش دلفی تکمیل و نهایی شدند. برای تعیین اولویت ها، از فرم نیازسنجی تدوین شده استفاده و مهم ترین گزینه با محاسبه جمع امتیازات هر حیطه تعیین شد.
یافته ها
در مجموع 24 مورد به عنوان مهم ترین اولویت های پژوهش در آموزش دانشگاه در سه حیطه برنامه ریزی آموزشی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی بدست آمدند. اولویت های تعیین شده به ترتیب امتیازات عبارتند از: مهارت های بالینی، هزینه اثربخشی در آموزش، برنامه ریزی آموزشی، آموزش سرپایی، عملکرد اساتید، نیازهای آموزشی دانشجویان، شیوه های یاددهی و یادگیری در آموزش پزشکی، مهارتهای ارتباطی و ....
نتیجه گیری
ارائه اولویت های پژوهش در آموزش علاوه بر هدایت موضوعات پژوهشی پیشنهادی به سوی موارد مرجح، چنانچه مورد توجه سیاست گذاران، داوران و تصویب کنندگان طرح های پژوهشی نیز قرار گیرد می تواند بعنوان ابزاری جهت استفاده بهینه از منابع مالی محدود در راستای کاربردی کردن پژوهش ها مورد استفاده قرار گیرد.
* نویسنده مسئول: دانشکده علوم پزشکی نیشابور، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی.
پست الکترونیک: Sa_ghodousi@yahoo.com | fa_IR |
| dc.format.extent | 830 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal Of Neyshabur University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اولویت ها | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت خدمات بهداشتی درمانی | fa_IR |
| dc.title | اولویت های پژوهش در آموزش از دیدگاه مسئولین و صاحب نظران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 70 | |
| dc.citation.epage | 76 | |