• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر مصرف غذاهای آماده در دانش آموزان دختر دبیرستانی سبزوار سال 1393

    (ندگان)پدیدآور
    پیمان, نوشینناصح نژاد, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    907.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف امروزه با پیشرفت علم و فن آوری و صنعت، شیوه زندگی مردم تغییر کرده و شاهد کمرنگ شدن سنت ها، آداب و فرهنگ های بومی از جمله در زمینه تغذیه و رفتارهای غذایی هستیم و در بسیاری از جوامع استفاده از فست فودها رواج پیدا کرده است. فست فودها غذای محبوب نوجوانان هستند و نزدیک به یک سوم ایشان بصورت روزانه از غذاهای آماده استفاده می کنند. در این مطالعه تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر مصرف غذای آماده توسط دانش آموزان شهر سبزوار مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش ها مطالعه بصورت نیمه تجربی، و نمونه مورد بررسی، دانش آموزان دختر دبیرستانی (پایه سوم) سبزوار در سال 1393 بودند که با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه در مرحله پیش آزمون، افراد مورد بررسی بصورت تصادفی به دو گروه آزمون (n = 25) و کنترل ( n = 25 ) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده استفاده شد. بر اساس نتایج اولیه، محتوی آموزشی تدوین و در گروه آزمون ارائه گردید. پس از 3 ماه از اجرای برنامه آموزشی، مجددا داده ها جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS v.14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها طبق نتایج 8/ 82 درصد ( 21 نفر ) دانش آموزان در ماه حداقل دو بار فست فود مصرف می کردند. سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده ( آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده )با هم 50 / 56 درصد قصد رفتار و 32 / 20 درصد رفتار را پیش بینی کردند. در این میان نقش نگرش در پیش بینی قصد، بیشتر از سایر سازه ها بود ( 274 / β = 0 ). نتیجه گیری دانش آموزان تجربه و آگاهی لازم در مورد تغذیه سالم را ندارند و با انجام مداخلات آموزشی مناسب، می توان زمینه را برای کاهش مصرف غذاهای آماده در این گروه فراهم آورد. * نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده بهداشت. پست الکترونیک: M.nasehnezhad@yahoo.com
    کلید واژگان
    غذاهای آماده
    دانش آموز
    تئوری رفتار برنامه ریزی شده
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-11-01
    1394-08-10
    ناشر
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور

    شاپا
    2383-3203
    2476-2768
    URI
    http://journal.nums.ac.ir/article-1-177-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552244

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب