نقش هنر در آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
(ندگان)پدیدآور
وند صادقپور, امیربهرامی, افسانهعابدی, فرشیدعتباتی, الهامفرخ فال, خدیجهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تحولات دنیای کنونی تعلیم و تربیت را با چالش هایی مواجه نموده است که پاسخگوی نیاز های فعلی آموزش پزشکی نیست. در این ارتباط توجه زیادی به هنر به عنوان مبنایی برای آموزش شده است که انتظار می رود سبب بهبود عملکـرد تحـصیلی و ارتقای فردی دانش آموختگان شود. برای تدوین برنامه درسی بر مبنای هنری آگاهی از بستر موجود و نیاز یادگیرندگان ضروری است. هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش هنر در آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است. مواد و وروش ها: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 98-97 و روش نمونه گیری بصورت در دسترس بود. پرسشنامه روا و پایا بصورت الکترونیکی (اپلیکیشن موبایل) در دسترس دانشجویان قرار گرفت. یافته ها: مجموعا، 101نفر شامل 38 نفردانشجوی پسر و 63 نفر دانشجوی دختر وارد مطالعه شدند. نتایج نشان داد که 27% از دانشجویان به طور تخصصی یک رشته ی هنری خاص را دنبال می کردند. بیش از 80% دانشجوبان، در حین درس خواندن به فعالیت های هنری مشغول بودند که موثرترین آن موسیقی بود. همچنین دانشجویان موافق ادغام هنر در برنامه درسی و تامین زیرساخت های آن بودند. نتیجه گیری: بهره گیری از هنر برای یادگیری جزو برنامه ی روزانه ی دانشجویان قرار دارد، درعین حال به طور رسمی اقدامی صورت نگرفته است. پیشنهاد می شود علوم انسانی پزشکی به عنوان زیر بنای کاربرد هنر در پزشکی نیاز به معرفی و توجه عملی به صورت جدی را می طلبد..
کلید واژگان
هنرآموزش پزشکی
دیدگاه
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
علوم انسانی پزشکی
آموزش پزشکی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-10-011399-07-10
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی بیرجنددانشگاه علوم پزشکی بیرجند
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
شاپا
2383-32032476-2768
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
درآمدی بر برخی از موانع تحقق عدالت کیفری پزشکی
علیرضائی, مهدی؛ پوربافرانی, حسن (مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی, 2019-11-01)بیماری که به جای درمان شدن توسط پزشک، در اثر تقصیر پزشکی به بیماریاش افزوده شده و درد و رنجهایش فزونتر گشته، نیازمند حمایتی همهجانبه است. از جمله این حمایتها، حمایتهای مدنی و کیفری است. در نظام حقوقی ایران این ...
-
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید صدوقی در مورد تغییر سرفصلهای درس فیزیک پزشکی
بوذرجمهری, فتح اله؛ نفیسی مقدم, رضا (دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 2012-11-01)سابقه و اهداف: علی رغم توسعهی فنآوریهای فیزیک پزشکی، سالهاست سرفصلهای درس فیزیک پزشکی دانشجویان پزشکی ایران تغییر نکرده است. آموزش فیزیک پزشکی در بسیاری از دانشگاههای دنیا براساس اهداف کاربردی تعریف و بهطور عملی ...
-
عناصر بنیادی در طب سنتی ایران و دورۀ اسلامی
فرتوکزاده, محمدرضا (فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران, 2024-02-01)علم طب تاریخی کهن به قدمت تاریخ بشر و تاریخ علم دارد. مستندات معتبر قبل از اوستا ناچیز است و مؤسسات علمی و تمدنی برجسته در حوزۀ طب قبل از جندیشاپور اندک میباشند. این مطالعه در نظر دارد سیر تحولات علم طب و سیر تطورات طب ...




