رابطه راهبردهای تنظیم هیجانی و هیجان های مثبت و منفی با سلامت روانی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, جعفرنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و هیجانات مثبت و منفی در پیش بینی سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 200 ( 100 پسر و 100 دختر) دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1392 - 1391 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجانی، هیجانات مثبت و منفی و سلامت روانی را تکمیل نمودند. یافته ها بوسیله نرم افزار SPSS v.16 و روش های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم هیجان و هیجانات مثبت و منفی با سلامت روانی، همبستگی معنی داری وجود داشت (0/01 > P) نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ارزیابی مجدد و هیجانات مثبت بصورت مثبت و معنی دار و فرونشانی و هیجانات منفی بصورت منفی و معنی دار قادر به پیش بینی سلامت روانی بین دانشجویان علوم پزشکی بودند (0/01 > P).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی بیان می کند که راهبردهای تنظیم هیجانی و هیجانات مثبت و منفی، سازه های روانشناختی مهم در پیش بینی سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی هستند.
* نویسنده مسئول: دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی بالینی.
پست الکترونیک: Chelavkoh@gmail.com
کلید واژگان
سلامت روانیهیجانات مثبت و منفی
تنظیم هیجانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-011394-02-11
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورشاپا
2383-32032476-2768




