• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی – رفتاری فوردایس بر میزان احساس انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, مریمعبدخدایی, محمد سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    637.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه مشکلات روانشناختی بیماری‌‌های مزمن از جمله دیابت که اغلب نادیده گرفته می‌‌شوند، لزوم توجه بیشتر به درمان مناسب را روشن می‌‌سازد. در پژوهش حاضر اثر برنامه آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌‌ها طرح پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. نمونه شامل 24 نفر از بیماران دیابتی مرکز انجمن دیابت پارسیان مشهد با میانگین سنی 57 سال بود. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت‌‌های ارتقا شادکامی به روش فوردایس قرار گرفتند. داده‌‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌ها نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش برنامه شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس توانسته میانگین نمرات احساس انسجام روانی بیماران دیابتی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه، افزایش دهد. نتیجه‌‌گیری آموزش برنامه شادکامی فوردایس ضمن افزایش احساس شادکامی بیماران دیابتی بر افزایش احساس انسجام روانی بیماران دیابتی مؤثر است.
    کلید واژگان
    درمان شناختی رفتاری
    شادکامی
    احساس انسجام روانی
    دیابت
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-02-01
    1395-11-13
    ناشر
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور

    شاپا
    2383-3203
    2476-2768
    URI
    http://journal.nums.ac.ir/article-1-306-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/552184

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب