تأثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی – رفتاری فوردایس بر میزان احساس انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو
(ندگان)پدیدآور
حسینی, مریمعبدخدایی, محمد سعیدنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
مشکلات روانشناختی بیماریهای مزمن از جمله دیابت که اغلب نادیده گرفته میشوند، لزوم توجه بیشتر به درمان مناسب را روشن میسازد. در پژوهش حاضر اثر برنامه آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها
طرح پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. نمونه شامل 24 نفر از بیماران دیابتی مرکز انجمن دیابت پارسیان مشهد با میانگین سنی 57 سال بود. گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای ارتقا شادکامی به روش فوردایس قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش برنامه شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس توانسته میانگین نمرات احساس انسجام روانی بیماران دیابتی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه، افزایش دهد.
نتیجهگیری
آموزش برنامه شادکامی فوردایس ضمن افزایش احساس شادکامی بیماران دیابتی بر افزایش احساس انسجام روانی بیماران دیابتی مؤثر است.
کلید واژگان
درمان شناختی رفتاریشادکامی
احساس انسجام روانی
دیابت
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-011395-11-13
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورشاپا
2383-32032476-2768




