گزارش اولین ارزیابی درونی جهت ارتقای کیفیت آموزش در گروه آموزشی میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
(ندگان)پدیدآور
صدیقی مقدم, بیژنپازوکی, رامیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: با توجه به نقش مهم ارزیابی بر کیفیت آموزش، هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزشی میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده که به منظور ارتقا کیفیت آموزشی در بخش های مختلف گروه می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه در سال 1379 در گروه میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. با استفاده از الگوی اعتبار بخشی و الگوی تسهیل تصمیم گیری (CIPP) عوامل مورد ارزیابی، شناسایی و ویژگی های وضعیت مطلوب و نشانگرهای آن تدوین گردید و در تعدادی از پرسشنامه ها با مقیاس 5 رتبه ای (عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف) و در تعدادی نیز وضعیت مطلوب و غیرمطلوب با مقیاس 2 رتبه ای بلی و خیر سنجیده شده است. ارزیابی در زمینه های اهداف آموزشی و فرایند تدریس، اهداف پژوهشی، تجهیزات و فضای آموزشی و پژوهشی گروه و جایگاه سازمانی و تشکیلاتی گروه انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از 19 پرسشنامه با مجموع 341 ملاک استفاده شد وامتیاز ارزیابی از میانگین امتیازها محاسبه و براساس طبقه بندی گورمن تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این ارزیابی، فرایند آموزش با امتیاز 4.17 در رده قوی، اهداف آموزشی با اامتیاز 3.25 در مرتبه بیش از رضایت بخش، اهداف پژوهشی با امتیاز 2.96 در مرتبه رضایت بخش، جایگاه تشکیلاتی و سازمانی گروه با امتیاز 3.71 در مرتبه خوب، نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی با امتیاز 2 در مرتبه غیر رضایت بخش، فضای آموزشی و پژوهشی با امتیاز 3 در مرتبه رضایت بخش و تجهیزات و لوازم آموزشی-پژوهشی با امتیاز 3.37 در مرتبه بیش از رضایت بخش طبقه بندی شد. نتیجه گیری: این ارزیابی مشخص کننده امتیاز کلی 3.37 در تمام زمینه ها برای گروه میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی می باشد که براساس رده بندی گورمن، گروه در رتبه (بیش از رضایت بخش) قرار می گیرد.
کلید واژگان
ارزیابی درون گروهیگروه میکروب شناسی
انگل شناسی
ایمنی شناسی
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2002-08-011381-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی سمنانشاپا
1608-7046Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نقش و تأثیر پارادایمهای روششناسانه و معرفتشناسانه بر نظریههای جدید جامعهشناسی سیاسی
پدیدآور نامشخص (انجمن علوم سیاسی ایران, 2010-05-22)تفکر اساس همه تمدنهاست و اساس تمدن جدید معرفتشناسی و روششناسی است که امروزه به یکی از ویژگیهای اصلی علم جدید تبدیل شده است. بر این اساس، برای درک تحولات جامعهشناسی جدید، بهویژه جامعهشناسی سیاسی معاصر نیازمند نگاهی ...
-
کاستیهای دانش روانشناسی در ایران
آذربایجانی, مسعود (دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)موضوع این مقال کاستیهای روانشناسی در ایران است. هدف ارائه فهرستی از کاستیها و آسیبهای دانش روانشناسی برای دستیابی به ضرورت تحول و راهکارهای تحول است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود است ...
-
انسانشناسی زیستی در قرن بیست و یکم
انواری, زهره (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2016-03-20)انسانشناسی زیستی از آغاز شکلگیری تا کنون دچار تحولات چشمگیری شده است. از قرن نوزدهم تا نیمههای قرن بیستم نژاد مفهوم محوری مورد بررسی در انسانشناسی زیستی بوده است. از نیمه دوم قرن بیستم موضوع نژاد جایگاه خود را به موضوعات ...




