نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاراحمدی, علیfa_IR
dc.contributor.authorفلاح‌زواره, محسنfa_IR
dc.contributor.authorذبیحی طاری, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:19:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:20:00Z
dc.date.available1399-08-22T06:19:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:20:00Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationیاراحمدی, علی, فلاح‌زواره, محسن, ذبیحی طاری, مجید. (1399). یک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگی. مهندسی عمران مدرس, 20(2), 85-97.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-35817-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530583
dc.description.abstractرانندگی با سرعت زیاد از مهمترین عوامل افزایش شدت و احتمال وقوع تصادفات است. از جمله رایج­ترین و مؤثرترین عوامل بازدارنده در ارتکاب به تخلفات نقض مقررات سرعت مجاز، تعیین نوع و سطوح مناسب جرایم و اعمال مؤثر آن­ها است. با این وجود، تاکنون در مورد سطح بازدارندگی جرایم، چگونگی واکنش رانندگان نسبت به افزایش جرایم و یا اعمال مکانیزم­های جدید بازدارنده مطالعات زیادی انجام نپذیرفته است. پژوهش حاضر در زمره نخستین مطالعاتی است که در آن به مقایسه اثربخشی مکانیزم­های مختلف بازدارندگی از تخلفات نقض سرعت مجاز (شامل جریمه نقدی، نمره منفی، توقیف خودرو و محرومیت اجتماعی) پرداخته شده است. بدین منظور از یک رویکرد غیرمستقیم آنالیز انتخاب گسسته و مدل­سازی لوجیت ترکیبی برای محاسبه تمایل به پرداخت رانندگان برای جرایم تخلفات سرعت استفاده شد. پرسشنامه به روش طراحی آزمایش و با توجه به ملاحظات تعادل و تعامد طراحی گردید. پرسشگری به روش نمونه­گیری در دسترس در سال 98 در میان دانشجویان دارای فعالیت رانندگی و در پردیس­های کرج دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده­های فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق انجام شد. در مجموع 550 پرسشنامه شامل 2004 انتخاب تکمیل گردید. نتایج حاکی از بازدارندگی بیشتر مکانیزم محرومیت اجتماعی (بر حسب واحد) نسبت به سایر مکانیزم­های بازدارندگی از تخلفات سرعت می­باشد. همچنین با افزایش سن، بازدارندگی مکانیزم­های نقدی و نمره منفی کاهش و بازدارندگی محرومیت اجتماعی افزایش می­یابد. یافته­ها بر توسعه بیشتر سیاست­های غیرپولی افزایش بازدارندگی جرایم مربوط به سرعت در آینده تأکید دارند.fa_IR
dc.format.extent402
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectنقض قانونfa_IR
dc.subjectرانندگی با سرعت زیادfa_IR
dc.subjectانتخاب گسستهfa_IR
dc.subjectلوجیت ترکیبیfa_IR
dc.subjectتمایل به پرداختfa_IR
dc.titleیک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرقfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue2
dc.citation.spage85
dc.citation.epage97
nlai.contributor.orcid0000-0001-6841-5876


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد