یک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگی
(ندگان)پدیدآور
یاراحمدی, علیفلاحزواره, محسنذبیحی طاری, مجیدنوع مدرک
Textپژوهشی اصيل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
رانندگی با سرعت زیاد از مهمترین عوامل افزایش شدت و احتمال وقوع تصادفات است. از جمله رایجترین و مؤثرترین عوامل بازدارنده در ارتکاب به تخلفات نقض مقررات سرعت مجاز، تعیین نوع و سطوح مناسب جرایم و اعمال مؤثر آنها است. با این وجود، تاکنون در مورد سطح بازدارندگی جرایم، چگونگی واکنش رانندگان نسبت به افزایش جرایم و یا اعمال مکانیزمهای جدید بازدارنده مطالعات زیادی انجام نپذیرفته است. پژوهش حاضر در زمره نخستین مطالعاتی است که در آن به مقایسه اثربخشی مکانیزمهای مختلف بازدارندگی از تخلفات نقض سرعت مجاز (شامل جریمه نقدی، نمره منفی، توقیف خودرو و محرومیت اجتماعی) پرداخته شده است. بدین منظور از یک رویکرد غیرمستقیم آنالیز انتخاب گسسته و مدلسازی لوجیت ترکیبی برای محاسبه تمایل به پرداخت رانندگان برای جرایم تخلفات سرعت استفاده شد. پرسشنامه به روش طراحی آزمایش و با توجه به ملاحظات تعادل و تعامد طراحی گردید. پرسشگری به روش نمونهگیری در دسترس در سال 98 در میان دانشجویان دارای فعالیت رانندگی و در پردیسهای کرج دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکدههای فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق انجام شد. در مجموع 550 پرسشنامه شامل 2004 انتخاب تکمیل گردید. نتایج حاکی از بازدارندگی بیشتر مکانیزم محرومیت اجتماعی (بر حسب واحد) نسبت به سایر مکانیزمهای بازدارندگی از تخلفات سرعت میباشد. همچنین با افزایش سن، بازدارندگی مکانیزمهای نقدی و نمره منفی کاهش و بازدارندگی محرومیت اجتماعی افزایش مییابد. یافتهها بر توسعه بیشتر سیاستهای غیرپولی افزایش بازدارندگی جرایم مربوط به سرعت در آینده تأکید دارند.
کلید واژگان
نقض قانونرانندگی با سرعت زیاد
انتخاب گسسته
لوجیت ترکیبی
تمایل به پرداخت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-05-011399-02-12
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهراناستادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق




