• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 20, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 20, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگی

    (ندگان)پدیدآور
    یاراحمدی, علیفلاح‌زواره, محسنذبیحی طاری, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    402.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رانندگی با سرعت زیاد از مهمترین عوامل افزایش شدت و احتمال وقوع تصادفات است. از جمله رایج­ترین و مؤثرترین عوامل بازدارنده در ارتکاب به تخلفات نقض مقررات سرعت مجاز، تعیین نوع و سطوح مناسب جرایم و اعمال مؤثر آن­ها است. با این وجود، تاکنون در مورد سطح بازدارندگی جرایم، چگونگی واکنش رانندگان نسبت به افزایش جرایم و یا اعمال مکانیزم­های جدید بازدارنده مطالعات زیادی انجام نپذیرفته است. پژوهش حاضر در زمره نخستین مطالعاتی است که در آن به مقایسه اثربخشی مکانیزم­های مختلف بازدارندگی از تخلفات نقض سرعت مجاز (شامل جریمه نقدی، نمره منفی، توقیف خودرو و محرومیت اجتماعی) پرداخته شده است. بدین منظور از یک رویکرد غیرمستقیم آنالیز انتخاب گسسته و مدل­سازی لوجیت ترکیبی برای محاسبه تمایل به پرداخت رانندگان برای جرایم تخلفات سرعت استفاده شد. پرسشنامه به روش طراحی آزمایش و با توجه به ملاحظات تعادل و تعامد طراحی گردید. پرسشگری به روش نمونه­گیری در دسترس در سال 98 در میان دانشجویان دارای فعالیت رانندگی و در پردیس­های کرج دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده­های فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق انجام شد. در مجموع 550 پرسشنامه شامل 2004 انتخاب تکمیل گردید. نتایج حاکی از بازدارندگی بیشتر مکانیزم محرومیت اجتماعی (بر حسب واحد) نسبت به سایر مکانیزم­های بازدارندگی از تخلفات سرعت می­باشد. همچنین با افزایش سن، بازدارندگی مکانیزم­های نقدی و نمره منفی کاهش و بازدارندگی محرومیت اجتماعی افزایش می­یابد. یافته­ها بر توسعه بیشتر سیاست­های غیرپولی افزایش بازدارندگی جرایم مربوط به سرعت در آینده تأکید دارند.
    کلید واژگان
    نقض قانون
    رانندگی با سرعت زیاد
    انتخاب گسسته
    لوجیت ترکیبی
    تمایل به پرداخت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-05-01
    1399-02-12
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران
    استادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
    استادیار دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35817-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530583

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب