توسعه مدل برنامهریزی خطی جهت کنترل بهینه رمپها: مطالعه موردی بزرگراه شهید همت
(ندگان)پدیدآور
ممدوحی, امیررضاصفارزاده, محمودعلی رضا, بازرگانینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کنترل رمپ در بزرگراههای شهری یکی از سیاستهای کنترل ترافیک کاراست که میتواند وضعیت ازدحام بزرگراهها را با محدود کردن تعداد خودروهای ورودی به بزرگراه بهبود بخشد. چالش اصلی این استراتژی، تعیین نرخهای بهینه ورود وسایل نقلیه به تفکیک رمپهای مختلف به مسیر اصلی است به گونهای که منجر به حداکثر حجم تردد در مسیر اصلی شود. در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی خطی جهت کنترل بهینه رمپها با توجه به محدودیت ظرفیت مسیر اصلی و محدودیت طول صف در رمپهای ورودی توسعه یافته است. هدف اصلی این تحقیق پیادهسازی و اجرای مدل برنامهریزی ریاضی توسعهیافته برای یک نمونه واقعی و پرازدحام در شهر تهران و بررسی چالشها و آثار آن است. در عملیات میدانی نسبتاً وسیع شامل گردآوری دادههای حجم تردد بزرگراه شهید همت تهران رویکرد شرق به غرب حد فاصل بزرگراه مدرس تا خروجی بزرگراه شهید چمران و رمپهای در این محدوده در مدت 3 ساعت، حدود 15000 خودروی عبوری شمارش شدند. نتایج اجرای مدل برای این محدوده نشاندهنده بهبود سطح سرویس مسیر اصلی از F به E و افزایش سرعت در مقاطع اصلی آزادراه بین 18 و 24 کیلومتر در ساعت و همچنین کاهش زمان سفر در مسیر اصلی به مقدار 9 دقیقه است.
کلید واژگان
"کنترل رمپ""بهینه سازی"
"برنامه ریزی خطی"
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2014-09-011393-06-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس




