• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 15, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی آزمایشگاهی چقرمگی شکست بتنهای آسفالتی تحت مودهای ترکیبی کششی- برشی

    (ندگان)پدیدآور
    محمدعلیها, محمدرضارضایی فر, محمدحسینفضائلی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    613.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مهم‌ترین خرابی‌های ایجاد شده برای جاده¬ها، پدیده ترک‌خوردگی رویه‌های آسفالتی در شرایط دمایی پایین است. تغییرات مشخصات بتن آسفالتی (مانند نوع قیر، جنس مصالح، نوع دانه‌بندی و درصد فضای خالی) تأثیر بسزایی در رفتار ترک‌خوردگی آن‌ها دارد. از آنجاکه اصلی‌ترین خرابی روکش‌های آسفالتی (ایجاد ترک‌های انعکاسی) تحت بارگذاری مود ترکیبی کششی – برشی ناشی از عبور وسائط نقلیه به وقوع می پیوندد، در این تحقیق به بررسی آزمایشگاهی تأثیر مشخصات بتن آسفالتی بر مقاومت ترک‌خوردگی )چقرمگی شکست( مود ترکیبی آنها در شرایط دمایی پایین پرداخته می‌شود. بدین منظور، از آزمایش قطعه نیمه دیسک با ترک لبه ای(SCB) و تحت بارگذاری خمش سه نقطه‌ای استفاده شد. دو جنس مصالح سنگی، دو نوع دانه‌بندی و دو نوع قیر که معمولا در روسازی راههای ایران استفاده می شود، در ساخت نمونه¬های آزمایشگاهی استفاده گردید. از نمونه‌های استوانه‌ای بدست آمده از دستگاه تراکم ژیراتوری و تحت دورانهای 35 ، 70 و 90 دور چرخش، برای تهیه نمونه‌های SCB استفاده شد و برای در نظر گرفتن تأثیر فضای خالی از تلورانس %5/0± برای بارگذاری با مود کششی غالبتر و %8/0± برای بارگذاری با مود برشی غالبتر استفاده شد. بررسی نمودار بار-جابجایی نمونه های آزمایش شده در دمای 15- درجه سلسیوس، نمایانگر این مطلب بود که رفتار شکست آسفالت تحت این شرایط خطی می‌باشد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که خصوصیات بتن آسفالتی تأثیر قابل توجهی بر مقدار چقرمگی شکست این بتنها دارد اما با افزایش درجه مود برشی، تأثیر درصد فضای خالی و اندازه دانه‌ها در رفتار ترک خوردگی بتن آسفالتی کاهش می‌‌‌یابد.
    کلید واژگان
    بتن آسفالتی
    چقرمگی شکست دمای پایین
    نمونه خمشی نیم دایره ای(SCB)
    مودهای ترکیبی کششی - برشی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-01
    1394-02-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشگاه علو صنعت ایران

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-12274-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530105

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب