بررسی اثربخشی تئاتر درمانی بر سطح استدلال اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
امیرخانی, سودهسلیمی بجستانی, حسیننوئین, ارمیتانوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: رفتار اجتماعی افراد تا حد زیادی وابسته به سطح استدلال اخلاقی آنها بازمیگردد. لذا رویکردهایی که در رشد استدلال اخلاقی افراد جامعه اثربخش باشد، رفتارهای اجتماعی مطلوبتری را به دنبال خواهد داشت. پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی رویکرد تئاتردرمانی بر رشد استدلال اخلاقی میپردازد.
روشها: در این پژوهش، از طرح نیمهتجربی پیشآزمون و پسآزمون، با لحاظ گروه کنترل و گزینش تصادفی استفاده شده است. جامعه آماری دانشآموزان نوجوان شهرستان اصفهان در سال تحصیلی 92-93 در نظر گرفته شده که بر اساس نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، از بین مدارس مقطع متوسطه، تعدادی از دانشآموزان پس از اجرای پیشآزمون در دو گروه آزمایش و گواه قرار دادهشدند.
یافتهها: تحلیل آماری نشانداد که میانگین پیشآزمون استدلال اخلاقی گروه آزمایش (33/1) در سطح پائینتری نسبت به گروه گواه (45/1) بود. پس از انجام مداخله تئاتردرمانی، میانگین استدلال اخلاقی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون (44/2) در مقایسه با گروه گواه (54/1) افزایش قابل ملاحظهای یافته است. در واقع، پس از کنترل نمرات پیشآزمون، ملاحظه شد که تفاوت بین دو گروه معنادار است (0/0001
کلید واژگان
تئاتردرمانیاستدلال اخلاقی
نوجوانان
طب نظامی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-09-011393-06-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
1735-15371735-7667




