| dc.contributor.author | آزاد مرزآبادی, اسفندیار | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:02:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:02:30Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:02:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:02:30Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آزاد مرزآبادی, اسفندیار, زارعی, احمد. (1397). نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده (FTPs) برای اولیاء نظامی دانشآموزان: مطالعه موردی مدارس متوسطه یک شهرک نظامی در شهر تهران. مجله طب نظامی, 20(5), 563-573. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-1833-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529019 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: برنامه های آموزش خانواده به عنوان یک ساحت تربیتی برای اولیاء دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش قلمداد می گردد. این مطالعه با هدف نیازسنجی و اولویتبندی نیازهای آموزشی اولیاء نظامی شرکت کننده در برنامه های آموزش خانواده (FTPs) در سطح مدارس یک شهرک نظامی در شهر تهران انجام گرفته است.
روشها: این مطالعه، با رویکرد ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی در سال 1395 انجام گرفت. نمونه پژوهش در فاز کیفی شامل 10 نفر از مادران، 8 نفر از پدران و 10 نفر از دانشآموزان (12 تا 17 سال) میباشد که به صورت هدفمند از بین خانواده های نظامی انتخاب شده اند. دادههای بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و نیازسنجی به شیوه بارش افکار (Brainstorming) گردآوری و با رویکرد Colaizzi مورد تحلیل قرار گرفت. در فاز کمی با هدف اولویت بندی دادهها تعداد 364 نفر از والدین و دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری دادهها در فاز 2 با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS 18 انجام گرفت.
یافتهها: با تحلیل فاز کیفی تعداد 19 و 21 نیاز آموزشی به ترتیب در مقطع اول و دوم متوسطه در چهار بعد اجتماعی- فرهنگی، تحصیلی، مذهبی و جسمی- بهداشتی احصاء گردید. در فاز کمی اولویت اول نیاز آموزشی اولیاء نظامی در برنامه آموزش خانواده از دیدگاه دانشآموزان در هر دو مقطع اول و دوم متوسطه به ترتیب شامل: نیازهای جسمی - بهداشتی (با امتیاز: 384/7) و نیازهای تحصیلی (با امتیاز: 970/5) بود. همچنین از دیدگاه والدین در هر دو مقطع تحصیلی متوسطه، نیازهای جسمی و بهداشتی (با میانگین: 3/73 و 5/75) به عنوان اولویت اول شناخته شد. سایر نتایج نشان داد پسران نیازهای جسمی- بهداشتی شدیدتری را نسبت به دختران تجربه میکنند. همچنین بین دیدگاه مادران و پدران در انتخاب نیازهای آموزشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: نیازهای آموزشی اولویت بندی شده در این مطالعه، نیازهای جسمی - بهداشتی و نیازهای تحصیلی، در چارچوب برنامه آموزش خانواده میتواند به عنوان مبنایی برای تجدیدنظر در محتوای آموزشی این دوره ها در سطح شهرک های نظامی قرار گیرد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 597 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.subject | نیازسنجی آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | برنامههای آموزش خانواده | fa_IR |
| dc.subject | اولیاء نظامی | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه. | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده (FTPs) برای اولیاء نظامی دانشآموزان: مطالعه موردی مدارس متوسطه یک شهرک نظامی در شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 20 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 563 | |
| dc.citation.epage | 573 | |