نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضاپور میرصالح, یاسرfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی اردکانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorشیری, محمدجوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:02:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:02:28Z
dc.date.available1399-08-22T06:02:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:02:28Z
dc.date.issued2018-12-01en_US
dc.date.issued1397-09-10fa_IR
dc.identifier.citationرضاپور میرصالح, یاسر, احمدی اردکانی, زهرا, شیری, محمدجواد. (1397). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. مجله طب نظامی, 20(5), 546-553.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-1744-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529017
dc.description.abstractزمینه و هدف: فرزندان جانبازان به علت مشکلات پدران خود می­توانند در معرض آسیب­هایی باشند که در عملکرد فردی، اجتماعی و تحصیلی ایشان پیامدهای منفی بر جای بگذارد. به همین دلیل انجام برنامه­های مداخله­ای مناسب برای بهبود وضعیت آن­ها لازم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Alfred Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش­آموزان فرزند جانباز انجام شد. روش­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه پژوهش حاضر تمام دانش آموزان پسر فرزند جانباز دوره اول و دوم متوسطه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که 30 نفر از این دانش­آموزان با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های 15 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. شرکت­کنندگان هر دو گروه، یکبار قبل، یکبار بعد و یکبار دو ماه پس از پایان برنامه مداخله­ای، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند. جلسات درمانی مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی دانش آموزان برای گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه­ای به صورت یک­بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازه­­گیری مکرر تحلیل شدند. یافته­ ها: دانش‌آموزان دو گروه از لحاظ برخی از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، درآمد ماهانه خانوادگی و سطح تحصیلات والدین همسان شدند. نمرات خودپنداره تحصیلی (177/25=F) و دو خرده مقیاس تلاش تحصیلی (493/15=F) و اعتماد به نفس تحصیلی (067/26= F) در مرحله پس­آزمون در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی­داری داشته (001/0>p) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجه ­گیری: برای افزایش خودپنداره تحصیلی دانش­آموزان فرزند جانباز می­توان از آموزش­های گروهی مبتنی بر سبک زندگی با استفاده از نظریه Adler و با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent649
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectخودپندارهfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectجانبازان.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleاثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانبازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه اردکانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue5
dc.citation.spage546
dc.citation.epage553


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد