| dc.contributor.author | فرشی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | باباتباردرزی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمودی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مختاری نوری, جمیله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:02:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:02:19Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:02:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:02:19Z | |
| dc.date.issued | 2012-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرشی, معصومه, باباتباردرزی, حسین, محمودی, حسین, مختاری نوری, جمیله. (1391). مقایسه آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیک. مجله طب نظامی, 14(1), 27-31. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-935-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529002 | |
| dc.description.abstract | اهداف: با توجه به اهمیت ویژه امداد و انتقال هوایی در عصر حاضر و کمبود نیروهای حرفهای، آموزش نیروی انسانی متخصص ضروری به نظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیکی بر سطوح یادگیری پرستاران بود. روشها: این کارآزمایی بالینی در سال 1390 در یکی از بیمارستانهای منتخب شهر تهران روی 60 نفر از پرستاران بخشهای مختلف که با نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام شد. نمونهها در دو گروه 30نفره تحت آموزش بهروش سخنرانی و آموزش الکترونیک قرار گرفتند. میزان تاثیر آموزش در سه سطح دانش، فهم و کاربرد در حیطه شناختی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش بررسی شد. دادهها با نرمافزار SPSS 17 و آزمون آنوای اندازههای تکراری و T مستقل تحلیل شد. یافتهها: میانگین و انحرافمعیار نمرات در جمع سطوح یادگیری در گروه سخنرانی قبل و بعد از آموزش و 4 هفته بعد بهترتیب 822/2 ± 03/12، 294/3 ± 10/21 و 01/4 ± 30/19 (001/0 >p ) و در گروه آموزش الکترونیکی بهترتیب 706/3 ± 3/14، 416/4 ± 13/21 و 177/3 ± 33/21 بود (001/0>p ). تفاوت معنیداری بین دو گروه در مرحله پسآزمون (1/0=p ) دیده نشد، اما در مرحله یادآری (03/0=p ) موثربودن روش نرمافزاری مشخص شد. نتیجهگیری: بهدلیل موثربودن روش نرم افزار چندرسانه ای در مرحله یادداری و صرفهجویی در وقت، پیشنهاد میشود از این روش در آموزش ضمن خدمت پرستاران استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 213 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.subject | امداد و انتقال هوایی | fa_IR |
| dc.subject | سخنرانی آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش غیرحضوری و الکترونیکی | fa_IR |
| dc.subject | سطوح یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | حیطه شناختی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 31 | |