مقایسه آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیک
(ندگان)پدیدآور
فرشی, معصومهباباتباردرزی, حسینمحمودی, حسینمختاری نوری, جمیلهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: با توجه به اهمیت ویژه امداد و انتقال هوایی در عصر حاضر و کمبود نیروهای حرفهای، آموزش نیروی انسانی متخصص ضروری به نظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیکی بر سطوح یادگیری پرستاران بود. روشها: این کارآزمایی بالینی در سال 1390 در یکی از بیمارستانهای منتخب شهر تهران روی 60 نفر از پرستاران بخشهای مختلف که با نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام شد. نمونهها در دو گروه 30نفره تحت آموزش بهروش سخنرانی و آموزش الکترونیک قرار گرفتند. میزان تاثیر آموزش در سه سطح دانش، فهم و کاربرد در حیطه شناختی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش بررسی شد. دادهها با نرمافزار SPSS 17 و آزمون آنوای اندازههای تکراری و T مستقل تحلیل شد. یافتهها: میانگین و انحرافمعیار نمرات در جمع سطوح یادگیری در گروه سخنرانی قبل و بعد از آموزش و 4 هفته بعد بهترتیب 822/2 ± 03/12، 294/3 ± 10/21 و 01/4 ± 30/19 (001/0 >p ) و در گروه آموزش الکترونیکی بهترتیب 706/3 ± 3/14، 416/4 ± 13/21 و 177/3 ± 33/21 بود (001/0>p ). تفاوت معنیداری بین دو گروه در مرحله پسآزمون (1/0=p ) دیده نشد، اما در مرحله یادآری (03/0=p ) موثربودن روش نرمافزاری مشخص شد. نتیجهگیری: بهدلیل موثربودن روش نرم افزار چندرسانه ای در مرحله یادداری و صرفهجویی در وقت، پیشنهاد میشود از این روش در آموزش ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.
کلید واژگان
امداد و انتقال هواییسخنرانی آموزشی
آموزش غیرحضوری و الکترونیکی
سطوح یادگیری
حیطه شناختی
مراقبت پرستاری
طب نظامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-04-011391-01-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایراندانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
شاپا
1735-15371735-7667




