نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزابلی *, روح الهfa_IR
dc.contributor.authorخراشادی زاده, محمد رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:02:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:02:11Z
dc.date.available1399-08-22T06:02:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:02:11Z
dc.date.issued2018-09-01en_US
dc.date.issued1397-06-10fa_IR
dc.identifier.citationزابلی *, روح اله, خراشادی زاده, محمد رضا. (1397). بررسی عوامل موثر بر کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی در مرکز تخصصی دندانپزشکی 600 ارتش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی. مجله طب نظامی, 20(3), 274-280.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-1766-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528989
dc.description.abstractزمینه و هدف: خدمات دندانپزشکی، خدماتی پرهزینه و حساس هستند که در کشورهای در حال توسعه بخش قابل توجهی از هزینه های بهداشت و درمان را به خود اختصاص می دهد. نکته نگران کننده این است که متاسفانه صرف هزینه کردن نمی تواند تضمینی برای دریافت خدمات با کیفیت فنی باشد. هدف از این مطالعه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع ترکیبی اکتشافی بود و در فاصله زمانی بهمن تا شهریور 95-96 در مرکز دندانپزشکی 600 ارتش انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه 20 نفر از دندانپزشکان مرکز تخصصی دندانپزشکی600 ارتش بودند. روش گردآوری داده‌ها در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختار‌یافته و سپس در فاز کمی از پرسشنامه FAHP بود. برای تحلیل داده‌های کیفی از نرم‌افزار Atlas.ti 5.2 و برای تحلیل سلسله مراتب فازی از نرم افزار FAHP solver2015 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عوامل موثر بر کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی بر اساس اولویت شامل عوامل درمانی، عوامل انسانی، عوامل ساختاری، آموزش و پژوهش و عوامل مبتنی بر بیمار می باشند. مهمترین شاخصه های عوامل درمانی، درمان با کیفیت، تخصص گرایی، مواد و تجهیزات درمان و بهداشت و کنترل عفونت و نظارت و ارزیابی بود. مهم ترین شاخصه های عوامل انسانی شامل ویژگی های فردی دندانپزشک، شایستگی های تیم دندانپزشکی، تعاملات دندانپزشک، انگیزش و رضایت شغلی تیم دندانپزشکی و اخلاق حرفه ای بود. مهم ترین شاخصه های عوامل ساختاری شامل تعرفه و توان پرداخت هزینه ها، عوامل تولیتی، مدیریت مناسب، شاخص های عملکردی و مدیریت تسهیلات دندانپزشکی و پیشگیری بود. مهم ترین شاخصه های آموزش و پژوهش شامل آموزش بیمار، آموزش تیم دندانپزشکی و تحقیق و پژوهش بود و در نهایت شاخصه های عوامل مبتنی بر بیمار شامل رضایت بیمار، همکاری و مشارکت بیمار و توجه به بیمار بود. نتیجه‌گیری: کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. بهبود کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی از طریق راهکارهای ارئه شده می تواند در افزایش سطح سلامت دهان و دندان در جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent593
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectکیفیت فنیfa_IR
dc.subjectخدمات دندانپزشکیfa_IR
dc.subjectارتش.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleبررسی عوامل موثر بر کیفیت فنی خدمات دندانپزشکی در مرکز تخصصی دندانپزشکی 600 ارتش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentبقیه اللهfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue3
dc.citation.spage274
dc.citation.epage280


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد