نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorویسی, بهنامfa_IR
dc.contributor.authorرحمتی نجارکلائی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, شیداfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:00:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:00:02Z
dc.date.available1399-08-22T06:00:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:00:02Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationویسی, بهنام, رحمتی نجارکلائی, فاطمه, احمدی, شیدا. (1398). تاثیر آموزش مهارت مثبت‌نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان. مجله طب نظامی, 21(2), 161-167.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2037-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528795
dc.description.abstractزمینه و هدف: از جمله مشکلات سربازان افسردگی، اضطراب و ناسازگاری است و روانشناسی مثبت‌نگر درصدد است که به جای توجه به ناتوانی‌ها و ضعف‌ها بر جنبه های مثبت هم تاکید کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت مثبت‌نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان انجام گرفت. روش‌ها: نوع مطالعه نیمه تجربی و جامعه پژوهش شامل سربازان دو شهرستان در غرب ایران در سال 1395-96 بود. نمونه مورد پژوهش شامل 150 نفر از سربازان بودند که با روش در دسترس انتخاب شدند. تخصیص سربازان در گروه آزمایشی (75 نفر) و گروه کنترل (75 نفر) به صورت تصادفی ساده انجام شد. در آغاز مطالعه، سربازان با استفاده از پرسشنامه‌ سلامت عمومی GHQ))" و پرسشنامه سلامت معنوی Ellison و  Palutzianمورد ارزیابی قرار گرفتند. مداخله 4 جلسه‌ای به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. به گروه کنترل آموزشی ارایه نشد. پس آزمون از طریق پرسشنامه های ذکر شده یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه اجرا شد. یافته‌ها: در گروه مداخله 67 و گروه کنترل 70 سرباز در تحلیل نهایی حضور داشتند. میانگین سن در هر دو گروه آزمایش و کنترل 1/1±4/19 سال بود و میانگین مدت خدمت سربازی در گروه آزمایش 2/2±8/10 ماه و در گروه کنترل 9/1±4/12 ماه بود. دو گروه از نظر سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، مصرف سیگار، فعالیت بدنی و وجود بیماری خاص تفاوت معنی داری با هم نداشتند وهمسان بودند. آموزش گروهی مثبت‌نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان به صورت متوسط تأثیر دارد (p<0.001). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که می‌توان از روش آموزش مهارت‌های مثبت‌نگری به عنوان روشی کارآمد برای افزایش سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازان استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectمثبت‌نگریfa_IR
dc.subjectسلامت عمومیfa_IR
dc.subjectسلامت معنویfa_IR
dc.subjectسربازان.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مهارت مثبت‌نگری بر سلامت عمومی و سلامت معنوی سربازانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله )عج(، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بهداشت نظامی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه الزهرا ، تهران ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue2
dc.citation.spage161
dc.citation.epage167


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد