نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقایی, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorعبادی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorعلی اکبری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorوفادار, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:59:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:59:07Z
dc.date.available1399-08-22T05:59:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:59:07Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationآقایی, محمدحسین, عبادی, عباس, علی اکبری, فاطمه, وفادار, زهره. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت بحران مبتنی بر رویکرد بین حرفه‌ای بر توانمندی پرستاران نظامی در مقابله با بحران. مجله طب نظامی, 22(1), 54-63. doi: 10.30491/JMM.22.1.46fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.1.46
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2209-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528708
dc.description.abstractزمینه و هدف: پرستاران نظامی در خط اول مقابله با بحران های مختلف قرار دارند. از این جهت توانمندی آنها در قالب هماهنگی و همکاری با دیگر حرفه‌های درگیر در بحران و ارائه عملکرد مناسب، نقش مهمی در مدیریت بحران خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت بحران مبتنی بر رویکرد بین حرفه‌ای بر توانمندی پرستاران نظامی در مقابله با بحران در بیمارستان های نظامی منتخب شهر تهران انجام شد. روش‌ها: مطالعه نیمه تجربی با نمونه گیری در دسترس از پرستاران بیمارستان های نظامی منتخب شهر تهران و تخصیص تصادفی آنها به 3 گروه انجام شده است. 60 پرستار نظامی در این مطالعه شرکت داشتند و به طور مساوی در 3 گروه شامل گروه آزمون 1 (آموزش بین حرفه‌ای) و گروه آزمون 2 (آموزش تک حرفه‌ای) و گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله در قالب برگزاری دو کارگاه دو روزه آموزش مدیریت بحران دردو بخش نظری با ارائه مبانی مدیریت بحران مبتنی بر سیستم HICS و بخش عملی مانور دورمیزی مبتنی بر سناریو، برای هر دو گروه آزمون 1و 2، به صورت جداگانه و با شرایط یکسان برگزارشد. داده ها قبل و بعد از مداخله با پرسشنامه توانمندی پرسنل پرستاری در مقابله با بحران با پایایی 88/0 جمع آوری شده و با نرم افزار SPSS 22  تحلیل شدند. یافته‌ها: در مطالعه 60 پرستار با میانگین سنی 6/9±34/8 سال و با سابقه کار با میانگین 6/6±11/7 سال حضور داشتند. 55 درصد مرد، 88/3 درصد دارای مدرک کارشناسی بودند. توانمندی پرستاران در مقابله با بحران در پیش آزمون در هر 3 گروه تفاوت معنادار آماری نداشته (0.05P). میانگین توانمندی پرستاران با 199/5 نمره و انحراف معیار 19/17 در گروه آزمون 1 (بین حرفه‌ای) نسبت به هر دو گروه آزمون 2 (تک حرفه‌ای) و گروه کنترل بالاتر و از لحاظ آماری معنادار بوده است. اما بین دو گروه کنترل و گروه آزمون 2 تفاوت معنادار آماری دیده نشده است. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت بحران مبتنی بر رویکرد بین حرفه‌ای بر ارتقاء توانمندی پرستاران نظامی در مقابله با بحران موثر بوده و می توان از آن در برنامه ریزی‌های آموزشی سازمانهای نظامی استفاده بهینه کرد.fa_IR
dc.format.extent868
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.1.46
dc.subjectمدیریت بحرانfa_IR
dc.subjectآموزش بین حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectپرستاران نظامیfa_IR
dc.subjectتوانمندی مقابله با بحران.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مدیریت بحران مبتنی بر رویکرد بین حرفه‌ای بر توانمندی پرستاران نظامی در مقابله با بحرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بالینی بیمارستان بقیه الله(عج)، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات علوم رفتاری،انستیتوسبک زندگی، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)،تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سلامت بزرگسالان- مرکز تحقیقات پرستاری جامعه نگر- دانشکده پرستاری و مامایی - علوم دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران ، aliakbarifa@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مدیریت سلامت، گروه داخلی –جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage54
dc.citation.epage63


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد