نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعتمدی, نداfa_IR
dc.contributor.authorحجازی, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorهزاوه ئی, سید محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorزمانی, احمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorصابری, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, عزت ا...fa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:58:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:58:48Z
dc.date.available1399-08-22T05:58:48Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:58:48Z
dc.date.issued2010-01-01en_US
dc.date.issued1388-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمعتمدی, ندا, حجازی, سید حسین, هزاوه ئی, سید محمد مهدی, زمانی, احمدرضا, صابری, صدیقه, رحیمی, عزت ا.... (1388). تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از لِیشمانیوز جلدی. مجله طب نظامی, 11(4), 231-236.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-608-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528678
dc.description.abstract  اهداف. اقدامات پیشگیرانه مانند آموزش و ارتقای سطح آگاهی و مهارت­‌های پیشگیری­‌کننده برای حفاظت فردی در مناطق اندمیک، یکی از مهم­‌ترین استراتژی­‌های برنامه کنترل لیشمانیوز جلدی است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش بهداشت براساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری­‌کننده از سالک بود.   روش­‌ها. در این مطالعه نیمه‌­تجربی میدانی که در سال 1387 انجام شد، از جامعه آماری که دانش­‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه ساکن یکی از مناطق استان اصفهان بودند، 450 نفر به‌­شیوه سرشماری انتخاب شدند. سه جلسه آموزشی و پرسش­‌نامه­‌ای براساس مدل اعتقاد بهداشتی طراحی شد. پرسش‌­نامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات مربوط به میزان آگاهی، حساسیت درک­‌شده، تهدید درک­‌شده، منافع و موانع درک‌­شده، راهنمای عمل و اقدام به عمل بود که قبل از انجام آموزش و 2 ماه بعد از آموزش به‌­روش مصاحبه تکمیل شد. داده­‌ها با استفاده از نرم‌­افزار SPSS 15 و آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌­ها. آگاهی و کلیه سازه‌­های مدل با جنس، رابطه معنی­‌داری داشتند و میانگین نمره دختران دانش‌­آموز بیشتر از پسران بود. افراد دارای سابقه ابتلا به سالک، نمره بیشتری در کلیه سازه­‌های مدل نسبت به بقیه داشتند، ولی آگاهی آنان با سایر نمونه­‌های مورد مطالعه تفاوت معنی­‌داری نداشت. آگاهی و سازه­‌های مدل در دانش‌­آموزان قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی‌داری داشت. نتیجه‌­گیری. آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی، می­‌تواند رفتارهای پیشگیری­‌کننده از سالک جلدی در دانش‌­آموزان را ارتقا بخشد.fa_IR
dc.format.extent390
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectکلیدواژه ها: لشمانیوز جلدی (سالک)fa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از لِیشمانیوز جلدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue4
dc.citation.spage231
dc.citation.epage236


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد