تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از لِیشمانیوز جلدی
(ندگان)پدیدآور
معتمدی, نداحجازی, سید حسینهزاوه ئی, سید محمد مهدیزمانی, احمدرضاصابری, صدیقهرحیمی, عزت ا...نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف. اقدامات پیشگیرانه مانند آموزش و ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای پیشگیریکننده برای حفاظت فردی در مناطق اندمیک، یکی از مهمترین استراتژیهای برنامه کنترل لیشمانیوز جلدی است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش بهداشت براساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از سالک بود. روشها. در این مطالعه نیمهتجربی میدانی که در سال 1387 انجام شد، از جامعه آماری که دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه ساکن یکی از مناطق استان اصفهان بودند، 450 نفر بهشیوه سرشماری انتخاب شدند. سه جلسه آموزشی و پرسشنامهای براساس مدل اعتقاد بهداشتی طراحی شد. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات مربوط به میزان آگاهی، حساسیت درکشده، تهدید درکشده، منافع و موانع درکشده، راهنمای عمل و اقدام به عمل بود که قبل از انجام آموزش و 2 ماه بعد از آموزش بهروش مصاحبه تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها. آگاهی و کلیه سازههای مدل با جنس، رابطه معنیداری داشتند و میانگین نمره دختران دانشآموز بیشتر از پسران بود. افراد دارای سابقه ابتلا به سالک، نمره بیشتری در کلیه سازههای مدل نسبت به بقیه داشتند، ولی آگاهی آنان با سایر نمونههای مورد مطالعه تفاوت معنیداری نداشت. آگاهی و سازههای مدل در دانشآموزان قبل و بعد از آموزش اختلاف معنیداری داشت. نتیجهگیری. آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی، میتواند رفتارهای پیشگیریکننده از سالک جلدی در دانشآموزان را ارتقا بخشد.
کلید واژگان
کلیدواژه ها: لشمانیوز جلدی (سالک)آموزش
مدل اعتقاد بهداشتی
دانش آموزان
طب نظامی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-01-011388-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهشاپا
1735-15371735-7667




