نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطان نژاد, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorپیشگویی, سیدامیرحسینfa_IR
dc.contributor.authorنظام الاسلامی, سحرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:58:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:58:26Z
dc.date.available1399-08-22T05:58:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:58:26Z
dc.date.issued2020-08-01en_US
dc.date.issued1399-05-11fa_IR
dc.identifier.citationسلطان نژاد, فاطمه, پیشگویی, سیدامیرحسین, نظام الاسلامی, سحر. (1399). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی سازگاری Roy بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان. مجله طب نظامی, 22(5), 431-440. doi: 10.30491/JMM.22.5.431fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.5.431
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2428-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528645
dc.description.abstractزمینه و هدف: تلاش برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان باعث نتایج بهتر عملکرد مراقبین و کاهش فشارهای روانی و جسمی در مراقبین خانگی می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین بیماران روان مزمن انجام یافته است. روش‌ها: در این کارآزمایی کنترل‌دار تصادفی، 46 مراقب خانگی بیمار روان مراجعه کننده به بیمارستان‌های نظامی در سال 97 به روش هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در هر دو گروه میزان افسردگی، اضطراب و استرس با استفاده از پرسشنامه DASS-21 در دو مرحله قبل و پس از مداخله جمع آوری و سپس، با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 22 تحلیل شد. یافته‌ها: در مرحله قبل از مداخله میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0P˂). در مرحله بعد از مداخله نمرات یاد شده در گروه کنترل افزایش و در گروه مداخله کاهش یافت و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (05/0P˂). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان مزمن می‌شود. لذا، استفاده از این مدل در مراقبین خانگی بیماران روان توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent928
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.5.431
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectسازگاریfa_IR
dc.subjectمراقبین.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی سازگاری Roy بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue5
dc.citation.spage431
dc.citation.epage440


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد