بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی سازگاری Roy بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان
(ندگان)پدیدآور
سلطان نژاد, فاطمهپیشگویی, سیدامیرحسیننظام الاسلامی, سحرنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: تلاش برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان باعث نتایج بهتر عملکرد مراقبین و کاهش فشارهای روانی و جسمی در مراقبین خانگی میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی بر افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین بیماران روان مزمن انجام یافته است.
روشها: در این کارآزمایی کنترلدار تصادفی، 46 مراقب خانگی بیمار روان مراجعه کننده به بیمارستانهای نظامی در سال 97 به روش هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در هر دو گروه میزان افسردگی، اضطراب و استرس با استفاده از پرسشنامه DASS-21 در دو مرحله قبل و پس از مداخله جمع آوری و سپس، با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافتهها: در مرحله قبل از مداخله میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0P˂). در مرحله بعد از مداخله نمرات یاد شده در گروه کنترل افزایش و در گروه مداخله کاهش یافت و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (05/0P˂).
نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانگی بیماران روان مزمن میشود. لذا، استفاده از این مدل در مراقبین خانگی بیماران روان توصیه میشود.
کلید واژگان
افسردگیاضطراب
استرس
سازگاری
مراقبین.
طب نظامی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2020-08-011399-05-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
گروه آموزشی پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایرانشاپا
1735-15371735-7667




