• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی)

    (ندگان)پدیدآور
    آرایی, محمودمحمدی مهر, مژگان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.335 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد و رفتار نوآورانه در اساتید، از دغدغه­ های اساسی مدیران دانشگاه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با میانجی گری یادگیری سازمانی در میان اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی می‌باشد. روش‌ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌علمی یک دانشگاه نظامی در شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه آماری 110 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه مدیریت دانش (Gold, Malhotra, Segars)، پرسشنامه نوآوری سازمانی (ترکیب پرسشنامه‌های Jiménez‐Jimenez و همکاران با Peniades و Prajgo و Suhel) و پرسشنامه یادگیری سازمانی Nife که روایی و پایایی آن‌ها مورد تائید قرار گرفت استفاده شد. پرسشنامه بین اعضای هیئت‌علمی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه توزیع و پس از یک هفته جهت جمع‌آوری به آنها مراجعه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی برابر با 0/403 و ضریب همبستگی بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی برابر با 0/433 در سطح (01/0p=) معنی‌دار می باشد. مثبت بودن ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده نشان‌دهنده وجود ارتباط مستقیم بین این متغیرها می‌باشد و نشان می‌دهد با افزایش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، میزان نوآوری سازمانی نیز افزایش می­ یابد. همچنین مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجیگری قوی­ در ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، مدیران دانشگاه و دانشکده‌های نظامی می توانند با بهبود شرایط مدیریت دانش و یادگیری سازمانی منجر به گسترش رویکرد و رفتار نوآورانه در میان اعضای هیئت‌علمی شوند و در نتیجه موجبات بهره‌وری بیشتر دانشگاه را فراهم کنند.
    کلید واژگان
    مدیریت دانش
    نوآوری سازمانی
    یادگیری سازمانی
    اعضای هیئت‌علمی
    دانشگاه نظامی.
    طب نظامی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-07-01
    1399-04-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی ارتش- پژوهشکده عالی طب نظامی
    گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    https://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.4.7
    http://militarymedj.ir/article-1-2358-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528558

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب