| dc.contributor.author | حسینی, سیدمرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتحیآشتیانی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ربیعی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوحی, سیما | fa_IR |
| dc.contributor.author | فجرک, هنگامه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T05:54:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T05:54:33Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T05:54:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T05:54:33Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی, سیدمرتضی, فتحیآشتیانی, علی, ربیعی, مهدی, نوحی, سیما, فجرک, هنگامه. (1394). اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانههای افراد نظامی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله طب نظامی, 17(4), 191-198. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-1529-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528279 | |
| dc.description.abstract | اهداف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانههای افراد نظامی با اختلال اضطراب فراگیر بود.
روشها: با یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلدار، افراد براساس نتایج پرسشنامه اضطراب فراگیر (GAD-7) انتخاب و 30 نفر از افرادی که معیارهای ورود و خروج از مطالعه را داشتند، بصورت تخصیص تصادفی، به دو گروه 15 نفری شامل آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل تقسیم شدند. افراد سه بار در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماه بعد از درمان از نظر پرسشنامههای GAD-7 و پرسشنامه فراشناخت مورد بررسی قرار گرفتند. گروه درمانی دوازده جلسه و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها به وسیله نرمافزار SPSS 18 و به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تستهای تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل از نظر مقیاس اختلال اضطراب فراگیر (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) و نمره کلی پرسشنامه فراشناخت (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) بطور معناداری اثربخشتر است. همچنین اندازه اثر در آموزش نوروفیدبک قابل توجه بود، بطوریکه میزان بهبودی مربوط به اضطراب فراگیر (اندازه اثر=56/1) و در مورد پرسشنامه فراشناخت (اندازه اثر=71/1) بود.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی معنادار آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل، این رویکرد میتواند یکی از درمانهای اختلال اضطراب فراگیر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 765 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش نوروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اضطراب فراگیر | fa_IR |
| dc.subject | پرسشنامه فراشناخت و باورهای فراشناختی | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانههای افراد نظامی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 191 | |
| dc.citation.epage | 198 | |