نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, سیدمرتضیfa_IR
dc.contributor.authorفتحی‌آشتیانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorربیعی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorنوحی, سیماfa_IR
dc.contributor.authorفجرک, هنگامهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:54:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:54:33Z
dc.date.available1399-08-22T05:54:33Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:54:33Z
dc.date.issued2016-03-01en_US
dc.date.issued1394-12-11fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, سیدمرتضی, فتحی‌آشتیانی, علی, ربیعی, مهدی, نوحی, سیما, فجرک, هنگامه. (1394). اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانه‌های افراد نظامی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله طب نظامی, 17(4), 191-198.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-1529-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528279
dc.description.abstractاهداف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانه‌های افراد نظامی با اختلال اضطراب فراگیر بود. روش‌ها: با یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل‌دار، افراد براساس نتایج پرسشنامه اضطراب فراگیر (GAD-7) انتخاب و 30 نفر از افرادی که معیارهای ورود و خروج از مطالعه را داشتند، بصورت تخصیص تصادفی، به دو گروه 15 نفری شامل آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل تقسیم ‌شدند. افراد سه بار در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماه بعد از درمان از نظر پرسشنامه‌های GAD-7 و پرسشنامه فراشناخت مورد بررسی قرار گرفتند. گروه درمانی دوازده جلسه و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS 18 و به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، تست‌های تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل از نظر مقیاس اختلال اضطراب فراگیر (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) و نمره کلی پرسشنامه فراشناخت (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) بطور معناداری اثربخش‌تر است. همچنین اندازه اثر در آموزش نوروفیدبک قابل توجه بود، بطوریکه میزان بهبودی مربوط به اضطراب فراگیر (اندازه اثر=56/1) و در مورد پرسشنامه فراشناخت (اندازه اثر=71/1) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی معنادار آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل، این رویکرد می‌تواند یکی از درمان‌های اختلال اضطراب فراگیر باشد.  fa_IR
dc.format.extent765
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectآموزش نوروفیدبکfa_IR
dc.subjectاختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.subjectپرسشنامه فراشناخت و باورهای فراشناختیfa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانه‌های افراد نظامی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue4
dc.citation.spage191
dc.citation.epage198


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد