اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانههای افراد نظامی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سیدمرتضیفتحیآشتیانی, علیربیعی, مهدینوحی, سیمافجرک, هنگامهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک در کاهش علایم و نشانههای افراد نظامی با اختلال اضطراب فراگیر بود.
روشها: با یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلدار، افراد براساس نتایج پرسشنامه اضطراب فراگیر (GAD-7) انتخاب و 30 نفر از افرادی که معیارهای ورود و خروج از مطالعه را داشتند، بصورت تخصیص تصادفی، به دو گروه 15 نفری شامل آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل تقسیم شدند. افراد سه بار در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماه بعد از درمان از نظر پرسشنامههای GAD-7 و پرسشنامه فراشناخت مورد بررسی قرار گرفتند. گروه درمانی دوازده جلسه و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها به وسیله نرمافزار SPSS 18 و به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تستهای تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل از نظر مقیاس اختلال اضطراب فراگیر (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) و نمره کلی پرسشنامه فراشناخت (زمان بعداز درمان P=0.001 و زمان پیگیری P=0.001) بطور معناداری اثربخشتر است. همچنین اندازه اثر در آموزش نوروفیدبک قابل توجه بود، بطوریکه میزان بهبودی مربوط به اضطراب فراگیر (اندازه اثر=56/1) و در مورد پرسشنامه فراشناخت (اندازه اثر=71/1) بود.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی معنادار آموزش نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل، این رویکرد میتواند یکی از درمانهای اختلال اضطراب فراگیر باشد.
کلید واژگان
آموزش نوروفیدبکاختلال اضطراب فراگیر
پرسشنامه فراشناخت و باورهای فراشناختی
طب نظامی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-03-011394-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایرانمرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
شاپا
1735-15371735-7667




