نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوابی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorداوودی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:13:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:13:13Z
dc.date.available1399-08-22T05:13:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:13:13Z
dc.date.issued2019-09-01en_US
dc.date.issued1398-06-10fa_IR
dc.identifier.citationنوابی, محمد, داوودی, علی. (1398). مدل‌سازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن به‌وسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی. مهندسی مکانیک مدرس, 19(9), 2121-2128.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-18033-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/524960
dc.description.abstractتلاطم سوخت یکی از مهم‌ترین عوامل در برهم‌خوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسی‌ترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب می‌آید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم وجود دارد که با توجه به جواب‌دهی بهتر کنترل فعال در کنترل هم‌زمان تلاطم و وضعیت فضاپیما، اغلب از کنترل فعال استفاده می‌شود. برای این منظور در ابتدا باید دینامیک تلاطم را مدل کرد. در این مقاله، دینامیک تلاطم به‌وسیله مدل چندآونگی توصیف شده و معادلات دینامیک ترکیب‌شده فضاپیما و تلاطم به دست آمده است. در مدل ارائه‌شده، آونگ‌ها به‌طور آزادانه می‌توانند در فضای سه‌بعدی حرکت کنند و این موضوع باعث می‌شود که مدل به واقعیت نزدیک‌تر باشد. معادلات دینامیک ترکیب‌شده فضاپیما و تلاطم، غیرخطی هستند، بنابراین برای کنترل وضعیت در حالت واقعی‌تر باید از روش کنترل غیرخطی استفاده کرد. در این مقاله برای این منظور ابتدا دو تابع نامزد لیاپانوف پیشنهاد شده است و پس از آن با استفاده از این توابع کنترلرها به دست آمده‌اند. تأثیر کنترلرهای به‌دست‌آمده بر وضعیت فضاپیما و آونگ‌ها با انجام یک شبیه‌سازی نشان داده شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان از عملکرد مناسب کنترلر‌های طراحی‌شده دارند، اگرچه تفاوت اندکی در پاسخگویی دو کنترلر نسبت به یکدیگر دیده می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1105
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectمدل‌سازی تلاطمfa_IR
dc.subjectمدل سه‌بعدیfa_IR
dc.subjectکنترل فعالfa_IR
dc.subjectکنترل تلاطمfa_IR
dc.titleمدل‌سازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن به‌وسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی فناوری‌های نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی فناوری‌های نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue9
dc.citation.spage2121
dc.citation.epage2128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد