• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 13, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 13, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل عددی تاثیر زبری سطح پره بر کارایی و میدان جریان توربین گاز

    (ندگان)پدیدآور
    علیگودرز, محمدرضااحسانی درخشان, فائزهکرابی, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.124 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به دلیل مواجه بودن بخش توربین یک موتور توربین گاز با دمای بالا و خصوصیات گاز ورودی، کارایی توربین حین کارکرد در معرض کاهش قرار می¬گیرد. شرایط کارکرد منجر به ایجاد خوردگی یا رسوب و در نتیجه افزایش زبری سطح پره¬ی آن می¬شوند. با توجه به پیچیدگی جریان درون توربین برای شناخت میدان جریان و دما درون طبقه توربین نیاز به انجام تحلیل سه بعدی می¬باشد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر زبری بر میدان جریان و کارایی توربین گازی با شبیه سازی عددی است. در این پژوهش طبقه چهارم توربین هانوفر که در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی هانوفر آلمان به صورت تجربی آزمایش شده است، بصورت سه بعدی در نرم افزار انسیس-سی اف ایکس شبیه سازی و نتایج حل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتبار سنجی شد. در ادامه تاثیر زبری پره در دو ارتفاع معادل دانه¬های ماسه µm 106(رژیم نیمه زبر) و µm400 (کاملا زبر) بر خصوصیات میدان جریان و عملکرد یک مرحله¬ی توربین در 4 دبی جرمی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مجموع افت راندمان ناشی از زبری استاتور و زبری روتور برابر با افت راندمان ناشی از زبری کل مرحله است. بعلاوه، تاثیر افزایش زبری پره¬ی استاتور و روتور در کاهش راندمان تقریبا مساوی می¬باشد.
    کلید واژگان
    زبری پره
    توربین گاز
    تحلیل عددی جریان توربین
    میدان جریان توربین گازی
    تاثیر زبری بر عملکرد توربین

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2014-03-01
    1392-12-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    کارشناس ارشد، شرکت مبین ویژن شریف

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-3890-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/524837

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی عددی گشتاور راه‌اندازی توربین باد محور عمودی داریوس با پره جی-شکل 

      فرزدی, رامین؛ بازارگان, مجید (دانشگاه صنعتی امیر کبیر, 2024-05-21)
      پژوهش کنونی با بهره‌گیری از شبیه‌سازی سه بعدی جریان حول توربین داریوس سه پره‌ای به بررسی توان راه‌اندازی توربین می‌پردازد. دو نوع توربین پره‌ مستقیم و پره ‌مارپیچ مجهز به پره‌هایی با پروفیل جی-شکل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ...

    • بررسی اثر پارامترهای هیدرولیکی توربین برآیی درون لوله به‌منظور تولید توان 

      سیفی, محمد؛ کریمی پور, محمد؛ حسن زاده نمین, نیما؛ پیمبرپور, سیدعبدالکریم؛ نجفی, امیرفرهاد (رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz, 2022-10-23)
      در سالیان اخیر محدودیت منابع تجدیدناپذیر انرژی و همچنین آلودگی ناشی از استفاده بی‌رویه آن، موجب بهره‌برداری از سایر منابع پاک و تجدیدپذیر از جمله پتاسیل‌های آبی گردیده است. گستردگی خطوط انتقال آب و همچنین فشار مضاعف موجود ...

    • مطالعه تجربی و عددی توربین جزر و مدی عمود محور 

      هاشمی, محمود رضا؛ مقیمی, مهدی؛ درخشان هوره, شهرام (دانشگاه صنعتی امیر کبیر, 2020-06-21)
      توربین‌های جزر و مدی به منظور استفاده از انرژی عظیم جریان‌های دریایی و جزر و مدی استفاده می‌شوند. توربین‌های جزر و مدی بر اساس محور دوران خود به دو دسته محور افقی و محور عمودی تقسیم می‌شوند. در این پژوهش به بررسی پارامترهای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب