بررسی و مقایسه عملکرد سیستم تبرید جذب سطحی با بکارگیری حرارت های اتلافی موتور دیزل خودروهای سنگین
(ندگان)پدیدآور
گل پرور, سید بهزادمحمدزاده کوثری, میلادنیازمند, حمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
میزان بالای اتلاف حرارت در موتورهای دیزلی که با آب خنک میشوند، محققان را بر آن داشته تا با بکارگیری این حرارت های اتلافی به عنوان انرژی ورودی سیستم سرمایشی خودروهای سنگین راندمان موتورها را افزایش دهند. سیستمهای تبرید جذب سطحی با توجه به مزایایی که دارند گزینه مناسبی برای این مقصود هستند. حرارت های اتلافی موتور به دو بخش عمده اتلاف حرارت در گازهای اگزوز و حرارت هدر رفته آب خنک کن موتور در رادیاتور تقسیم میشود و بکارگیری هر کدام از این دو به عنوان انرژی ورودی سیستم تبرید جذب سطحی تجهیزات و جفت جاذب و جذب شونده خاص خود را میطلبد. در این مقاله با استفاده از یک مدلسازی جامع هر دو سیستم تبرید جذب سطحی آب رادیاتوری با جفت کاری سیلیکاژل-آب و اگزوزی با جفت کاری زئولیت-آب شبیه سازی شده است. دو سیستم در یک مبدل بستر جاذب یکسان و در شرایط محیطی مشابه مورد مقایسه قرار گرفته و بر مبنای آن سیستمی که عملکرد مناسب تری دارد تعیین میگردد. شبیه سازی ها نشان داد که سیستم تبرید جذب سطحی با انرژی ورودی گازهای اگزوز توانایی بالاتری در تولید سرمایش دارد. همچنین عملکرد هر دو سیستم در شرایط محیطی متغیر نیز مورد بررسی قرار گرفت که بررسی ها نشان داد با افزایش دمای محیط عملکرد هر دو سیستم تبرید جذب سطحی به صورت تقریبا خطی افت پیدا میکند که این افت در سیستم تبرید آب رادیاتوری شدیدتر از سیستم اگزوزی است.
کلید واژگان
تبرید جذب سطحیبازیابی حرارتهای اتلافی
انتقال جرم و حرارت
مدلسازی عددی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2016-10-011395-07-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
1027-59402476-6909




