• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 20, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 20, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه نیمه‌تجربی تاثیر فینلت روی نویز لبه‌فرار لایه مرزی آشفته

    (ندگان)پدیدآور
    افشاری, عباسدهقان, علی‌اکبردهقانی‌محمدآبادی, محسندهقان‌منشادی, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.482 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه نویز لبه‌فرار لایه مرزی آشفته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های تولید نویز آیرودینامیکی، موضوعی بنیادی در طراحی و تولید تجهیزات با حداقل نویز است. در مطالعه حاضر، کارآیی فینلت به‌عنوان یک روش کنترل نویز لبه‌فرار لایه مرزی آشفته مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور یک مدل صفحه تخت، مجهز به سنسورهای فشار سطحی، طراحی و ساخته شده و پارامترهای اصلی نویز لبه‌فرار شامل طیف فشار سطح، طول مشخصه در راستای دهانه مدل و سرعت جابه‌جایی ساختارهای گردابه‌ای در محدوده لبه‌فرار مدل اندازه‌گیری شده است. همچنین، برای مطالعه ساختار جریان لایه مرزی در پایین‌دست فینلت‌ها، از جریان‌سنج سیم داغ یک‌بعدی استفاده شده است. نتایج نشان داد، حضور فینلت‌ها در بالادست لبه‌فرار مدل منجر به کاهش قابل توجه طیف فشار سطح در محدوده لبه‌فرار صفحه تخت در تمامی محدوده فرکانسی به استثنای فرکانس‌های نزدیک به ماکزیمم طیف فشار سطح شده است. همچنین عبور ساختارهای جریان از فضای بین فینلت‌ها، اگر چه منجر به ایجاد تغییر چندانی در طول مشخصه در راستای دهانه مدل در فرکانس‌های بالا نشده، اما باعث افزایش آن در فرکانس‌های پایین و تا اندازه‌ای میانی شده است. در نهایت با استفاده از مدل تحلیلی امیت- راجر، تغییرات نویز لبه‌فرار در دوردست ناشی از نصب فینلت‌ها پیش‌بینی شده که نتایج نشان‌دهنده کارآیی مناسب فینلت‌ها در کاهش نویز لبه‌فرار لایه مرزی آشفته در محدوده وسیعی از فرکانس‌ها است.
    کلید واژگان
    فینلت
    نویز لبه‌فرار لایه مرزی آشفته
    پارامترهای موثر بر نویز لبه‌فرار

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2020-07-01
    1399-04-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    گروه هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
    گروه مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    گروه هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
    گروه مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-33970-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523710

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب