تحلیل تجربی استحکام کششی صفحات آلومینیومی با شیار کناری تقویتشده توسط وصله های کامپوزیتیلایه فلزی (FML)
(ندگان)پدیدآور
آشنای قاسمی, فرامرزباقری, غلامرضاپورکمالی انارکی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از عیوب رایج در بخش بدنه و بال هواپیما ایجاد ترک ناشی از قرارگیری هواپیما در معرض بارهای سازهای و آئرودینامیکی میباشد. در بسیاری از موارد میتوان با انجام تعمیر، عمر کاری بخش معیوب را افزایش داد. امروزه یکی از متداولترین انواع تعمیرات در این زمینه، استفاده از وصلههای کامپوزیتی و چسباندن آنها بر روی عیوب است. این وصلهها دارای مزایای مهمی از جمله استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، وزن کم و خواص خوب خستگی میباشند. در این تحقیق از ورق شیاردار از جنس آلومینیوم آلیاژی 2024 T4 به عنوان ماده پایه استفاده شد. وصله کامپوزیتی نیز از نوع کامپوزیتیلایهفلزی (با لایههای الیاف کربن و لایه فلزی فسفر برنز) ساخته و توسط چسب به فلز شیاردار پایه متصل گردید. متغیرهای آزمایش بهترتیب لایهچینی، ضخامت لایه فلزی و طول وصله کامپوزیتی تعیین گردید. نمونههای ساخته شده تحت آزمایش کشش قرار گرفته و نتایج آزمونهای تجربی با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج این تحقیق نشان دهنده افزایش چشمگیر استحکام کششی قطعات ترمیم شده با این نوع وصلهها، در مقایسه با قطعات شیاردار بدون وصله بوده، به نحوی که در بهترین حالت، استحکام کششی قطعات ترمیم شده تا % 4/82 افزایش داشته است.
کلید واژگان
استحکام کششیورق شیاردار
وصله
کامپوزیتیلایهفلزی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-05-011394-02-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیکدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
شاپا
1027-59402476-6909




