| dc.contributor.author | حسن زاده, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرزاد, محمد علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:49:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:49:07Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:49:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:49:07Z | |
| dc.date.issued | 2015-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسن زاده, حسن, فرزاد, محمد علی. (1394). مدلسازی و بهینهسازی یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای. مهندسی مکانیک مدرس, 15(2), 81-91. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-5940 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6909 | |
| dc.identifier.uri | http://mme.modares.ac.ir/article-15-7286-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523459 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله، یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای با اصلاح داخلی و جریان همسو مدلسازی و بهینهسازی شده است. این تک پیل سوختی، جزئی از توده یک سیستم پیل سوختی است که جهت تولید همزمان حرارت و کار مورد استفاده قرار می گیرد. معادلات حاکم شامل معادلات بقای جرم، بقای ممنتوم، بقای انرژی و روابط الکتروشیمایی است که توسط نرم افزار gPROMS حل و به کمک دادههای موجود در مقالات اعتبار سنجی شدهاست. در این مدلسازی، اثر کمیتهایی مانند ضریب مصرف سوخت، میزان هوای اضافی، درصد پیش اصلاح سوخت ورودی و غیره روی ولتاژ و توان خروجی همچنین راندمانهای انرژی و اگزرژی پیل بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که در میان پارامترهای مختلف، درصد پیش اصلاح سوخت، اثر موثرتری روی عملکرد پیل سوختی دارد و با افزایش آن، توان، ولتاژ خروجی و راندمان انرژی افزایش مییابد. نقطه کاری بهینه پیل سوختی با سه تابع هدف توان خروجی، حاصلضرب توان خروجی در راندمان ولتاژ و حاصلضرب توان خروجی در راندمان انرژی تعیین شده است. نتایج همچنین نشان میدهند که نقطه بهینه در چگالی جریانی کمتر از چگالی جریان حداکثر توان است و در این نقطه، توان خروجی و راندمان انرژی با شرط کمترین اتلاف انرژی به ترتیب w/cm211 /1 و 42% و با شرط کمترین اتلاف اگزرژی به ترتیب برابر w/cm2 46/1 و 24% می باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 446 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Mechanical Engineering | en_US |
| dc.subject | پیل سوختی | fa_IR |
| dc.subject | اکسید جامد | fa_IR |
| dc.subject | صفحهای | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی | fa_IR |
| dc.subject | بهینهسازی | fa_IR |
| dc.title | مدلسازی و بهینهسازی یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه بیرجند عضو هیات علمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد کویر تایر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 91 | |