مدلسازی و بهینهسازی یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, حسنفرزاد, محمد علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای با اصلاح داخلی و جریان همسو مدلسازی و بهینهسازی شده است. این تک پیل سوختی، جزئی از توده یک سیستم پیل سوختی است که جهت تولید همزمان حرارت و کار مورد استفاده قرار می گیرد. معادلات حاکم شامل معادلات بقای جرم، بقای ممنتوم، بقای انرژی و روابط الکتروشیمایی است که توسط نرم افزار gPROMS حل و به کمک دادههای موجود در مقالات اعتبار سنجی شدهاست. در این مدلسازی، اثر کمیتهایی مانند ضریب مصرف سوخت، میزان هوای اضافی، درصد پیش اصلاح سوخت ورودی و غیره روی ولتاژ و توان خروجی همچنین راندمانهای انرژی و اگزرژی پیل بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که در میان پارامترهای مختلف، درصد پیش اصلاح سوخت، اثر موثرتری روی عملکرد پیل سوختی دارد و با افزایش آن، توان، ولتاژ خروجی و راندمان انرژی افزایش مییابد. نقطه کاری بهینه پیل سوختی با سه تابع هدف توان خروجی، حاصلضرب توان خروجی در راندمان ولتاژ و حاصلضرب توان خروجی در راندمان انرژی تعیین شده است. نتایج همچنین نشان میدهند که نقطه بهینه در چگالی جریانی کمتر از چگالی جریان حداکثر توان است و در این نقطه، توان خروجی و راندمان انرژی با شرط کمترین اتلاف انرژی به ترتیب w/cm211 /1 و 42% و با شرط کمترین اتلاف اگزرژی به ترتیب برابر w/cm2 46/1 و 24% می باشند.
کلید واژگان
پیل سوختیاکسید جامد
صفحهای
مدلسازی
بهینهسازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-04-011394-01-12
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بیرجند عضو هیات علمیکارشناس ارشد کویر تایر
شاپا
1027-59402476-6909




