طراحی کنترلکننده واروندینامیک برای یک ماهواره با درنظرگرفتن دینامیک عملگرهای مغناطیسی
(ندگان)پدیدآور
عارفخانی, حامدساداتی, سید حسینشهروی, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله برای کنترل یک ماهواره تحریکشده با عملگرهای مغناطیسی از کنترلکننده غیرخطی واروندینامیک استفاده شده است. از آنجا که پایداری قوانین کنترل خطی در دینامیکهای غیرخطی در شرایط دور از نقطه تعادل تضمین نشده، لذا لزوم طراحی یک قانون کنترل غیرخطی که پایداری آن کلی است، ضروری به نظر میرسد. در این روش طراحی، با تغییر در پارامترهای سیستم، دینامیک غیرخطی سیستم به دینامیک خطی تبدیل میشود و ورودی کنترلکننده، این تغییر را جبران میکند. پایداری سیستم حلقه بسته توسط روش لیاپانوف مورد بررسی و اثبات شد. معادلات دینامیک و سینماتیک ماهواره در حضور گشتاورهای اغتشاشی آیرودینامیک، گرادیان جاذبه، مغناطیسی و تابشی توسعهیافته و خطیسازی معادلات حرکت حول نقطه تعادل انجام شده است. برای ارزیابی عملکرد کنترلکننده واروندینامیک، قوانین کنترل خطی کلاسیک تناسبی- مشتقگیر و کنترل بهینه رگولاتور مرتبه دوم خطی طراحی شده و نتایج با آن مقایسه شده است. با مدلسازی مدار ماهواره، گشتاورهای اغتشاشی و بردار میدان مغناطیسی زمین محلی، بهصورت لحظهای و با توجه به وضعیت ماهواره در مدار محاسبه میشوند. در انتها پاسخ سیستم با فرض درنظرگرفتن محدوده اشباع برای عملگرهای مغناطیسی نمایش داده شده است. نتایج نمایانگر عملکرد بهتر کنترلکننده غیرخطی وارون دینامیک در معیار دقت و زمان همگرایی است.
کلید واژگان
کنترل وضعیت مغناطیسی ماهوارهکنترل غیرخطی واروندینامیک
پایداری لیاپانوف
کنترل کلاسیک
کنترل بهینه
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2019-08-011398-05-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه دینامیک پرواز و کنترل، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانگروه دینامیک پرواز و کنترل، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
گروه دینامیک پرواز و کنترل، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
شاپا
1027-59402476-6909
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیادهسازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه
قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی میباشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه میباشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...
-
مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری
محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...
-
مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
نوابی, محمد؛ داوودی, علی (دانشگاه تربیت مدرس, 2019-09-01)تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم ...




