• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 17, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 17, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تایید مدل پلی‌تروپیک-مبنای نشتی با استفاده از داده‌های تجربی سیکل‌های موتورگردانی با سوخت بنزین

    (ندگان)پدیدآور
    طاهونه, صنمعبدی اقدم, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.026 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پدیده‌ی نشتی مخلوط سوخت و هوا از شکاف‌های سیلندر-پیستون که به دلیل اختلاف فشار داخل سیلندر و شکاف‌های متصل به آن اتفاق می‌افتد، روی عملکرد موتور تاثیرگذار است. درکار حاضر، نتایج تجربی موتورگردانی با سوخت بنزین در نسبت هم‌ارزی سوخت به هوای 0.9 به کمک تکنیک پرش جرقه از یک موتور پژوهشی تک سیلندر چهار زمانه استخراج شد. مدل نسبتا ساده‌ی غیر ترمودینامیکی پلی‌تروپیک-مبنا تعریف و نظریه‌ی حجم-روزنه نشتی به آن الحاق شد و جریان ازمیان شکاف‌ها درحالت موتورگردانی بررسی شد.از نکات مثبت این مدل می‌توان به پیشگویی نشتی سیکل بدون انجام محاسبات پیچیده‌ی انتقال گرما و ترمودینامیک اشاره کرد. یک مدل تایید شده‌ی شبیه‌ساز ترمودینامیکی که به زیرمدل نشتی مجهز است برای تایید مدل پلی‌تروپیک-مبنای حاضر استفاده شد. فشار سیلندر برآورد شده با مدل شبیه‌ساز ترمودینامیکی در حالت موتورگردانی با سوخت بنزین در نسبت هم‌ارزی مذکور انطباق خوبی با فشار اندازه‌گیری شده بالاخص در محدوده‌ی فشار بالا داشت. در مدل پلی‌تروپیک-مبنا، ابتدا به‌جای فشار تجربی سیلندر، فشار خروجی مدل شبیه‌ساز ترمودینامیکی وارد و میزان نشتی آن برآورد شد. سپس با ورودی نتایج تجربی فشار سیلندر به مدل پلی‌تروپیک-مبنا در نسبت هم‌ارزی 0.9، جرم داخل سیلندر و میزان نشتی به شکاف‌ها برآورد و با پیشگویی نشتی مدل شبیه‌ساز ترمودینامیکی مقایسه شد. بین نتایج حاصله‌ و نتایج مدل شبیه-ساز ترمودینامیکی توافق خیلی خوبی مشاهده شد. مدل جدید حداکثر نشتی را 6.88% جرم سیلندر در نزدیکی قله‌ی فشار نشان دادکه با کاهش فشار در مرحله‌‌ی انبساط به0.45% تقلیل یافت.
    کلید واژگان
    نشتی موتور
    موتورگردانی
    مدل شبیه‌ساز ترمودینامیکی
    پرش جرقه
    مدل پلی‌تروپیک-مبنا

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2018-01-01
    1396-10-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    استاد دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-8104-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/521921

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب