• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 17, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 17, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی کنترل سرعت تطبیقی بر پایهٔ رفتار ماکروسکوپیک ترافیک و کنترل پیش‌بین به منظور کاهش تصادف‌های زنجیره‌ای در بزرگراه‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    فرامرزی, مژگانآزادی, شهرامکاظمی, رضاقدیمی, اردلان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.465 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه سیستم‌های حمل‌و‌نقل اتوماتیک نقش مهمی در کاهش خطاهای انسانی و روان‌سازی ترافیک‌های درون‌شهری و برون‌شهری دارند. پیاده‌سازی کنترل‌کننده‌ها برای بهینه‌کردن سفر، چه از نظر زمان و چه از نظر راحتی و ایمنی، نیاز به مدل دقیقی از سیستم مورد بررسی دارد. هرچه این مدل دقیق‌تر و به سیستم واقعی نزدیک‌تر باشد، نتایج حاصل از شبیه‌سازی، دقیق‌تر و قابل اعتماد‌تر است. از طرفی، با افزایش تصادفات ناشی از عدم احتیاط و دقت راننده در کنترل خودرو و همچنین، گسترش روزافزون خودروها، نقش سیستم‌های همیار راننده برای به ‌عهده‌گرفتن کنترل خودرو به منظور آسایش راننده،‌ کاهش تصادف‌ها و افزایش ایمنی و راحتی پررنگ‌تر شده‌است. در این مقاله، یک مدل غیرخطی کامل از دینامیک طولی خودرو، با هدف نزدیک‌تر کردن مدل به واقعیت و کاهش خطای مدل در شبیه‌سازی و کاربردهای کنترلی، انتخاب شده‌است. در بخش کنترلی راه حل جدیدی برای توسعه‌ی‌ سیستم کنترل تطبیقی سرعت ارائه شده‌است که در آن، شتاب خودروی میزبان، علاوه بر حرکت خودروی هدف، از حرکت ماکروسکوپیک موج ترافیک نیز تاثیر می‌پذیرد. بدین منظور نشان داده شده‌است که با به‌کار‌گیری کنترل پیش‌بین و تبعیت شتاب خودرو از حرکت خودروی هدف و همچنین موج ترافیک، تصادف‌های زنجیره‌ای ناشی از ترمزگیری‌های ناگهانی، قابل کنترل می‌باشند. در بخش کنترل سطح پایین، برای محاسبه‌ی دریچه‌ی گاز و یا پدال ترمز برای رسیدن به شتاب مطلوب، از کنترل فازی بر مبنای کاهش خطای ردیابی بهره گرفته ‌شده‌است. این دستور محاسبه‌شده بر روی مدل طولی، اعمال می‌شود تا عملکرد مدل انتخاب شده در سیستم همیار راننده‌ی کروز کنترل تطبیقی، ارزیابی گردد.
    کلید واژگان
    دینامیک کامل طولی خودرو
    تصادف زنجیره‌ای
    کنترل سرعت تطبیقی
    کنترل پیش‌بین
    مدل ماکروسکوپیک ترافیک

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2018-01-01
    1396-10-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
    استادیار، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
    دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
    دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-166-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/521908

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب