نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاویانی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorدادگر, هوشنگfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorصالحی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:02:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:02:42Z
dc.date.available1399-08-22T04:02:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:02:42Z
dc.date.issued2014-07-01en_US
dc.date.issued1393-04-10fa_IR
dc.identifier.citationکاویانی, مریم, دادگر, هوشنگ, سلیمانی, زهرا, صالحی, مسعود. (1393). بررسی تاثیر مدت زمان تحریکات حرکتی دهان برای بهبود عملکرد تغذیه ای درکودکان فلج مغزی اسپاستیک. توانبخشی نوین, 8(3), 69-75.fa_IR
dc.identifier.issn2008-2576
dc.identifier.issn2008-2584
dc.identifier.urihttp://mrj.tums.ac.ir/article-1-5149-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/520227
dc.description.abstractزمینه و هدف: مشکلات تغذیه­ای در کودکان فلج مغزی شایع می­باشد. مداخلات زود هنگام دهانی حرکتی می­تواند عملکرد تغذیه­ای را در این کودکان بهبود بخشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مدت زمان تحریکات دهانی حرکتی بر عملکرد تغذیه­ای در کودکان فلج مغزی اسپاستیک می­باشد. روش بررسی: دوازده کودک فلج مغزی اسپاستیک در محدوده سنی 2تا 7 سال در دو گروه A , B قرار گرفتند. کودکان گروه A به مدت 12 جلسه(سه روز درهفته) و کودکان گروه B به مدت 24 جلسه(سه روز در هفته) تحریکات دهانی حرکتی را دریافت کردند.مهارت های تغذیه ای با استفاده از مقیاس حرکتی دهان ارزیابی شدند.داده های بدست آمده با استفاده از روش های آماری فریدمن و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که تحریکات دهانی حرکتی بر عملکرد تغذیه­ای در هر دو گروه موثر بود. بهبود عملکرد های بستن دهان،بستن لب در هنگام تغذیه با قاشق و مکیدن نی درکودکان گروه B در مقایسه با گروه A تفاوت معنی­داری داشتند(05/0 P< ). در عملکردهای جویدن،کنترل مایعات در حین بلع و کنترل ماده­ی غذایی بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد(05/0 P> ) .همچنین در نمره کل عملکرد تغذیه­ای بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0 P> )). نتیجه­گیری: تحریکات حرکتی دهان بر عملکرد تغذیه­ای کودکان فلج مغزی اسپاستک موثر می­باشد ولی با افزایش تعداد جلسات درمانی (افزیش مدت زمان تحریک) فقط رفتارهای خاصی از تغذیه بهبود می­یابند. کلید واژه­ها: فلج مغزی اسپاستیک، مهارت­های تغذیه ، تحریکات حرکتی دهان.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofتوانبخشی نوینfa_IR
dc.relation.ispartofModern Rehabilitationen_US
dc.subjectفلج مغزی اسپاستیکfa_IR
dc.subjectمهارت­های تغذیهfa_IR
dc.subjectتحریکات حرکتی دهانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مدت زمان تحریکات حرکتی دهان برای بهبود عملکرد تغذیه ای درکودکان فلج مغزی اسپاستیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده توانبخشی.دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده توانبخشی.دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده توانبخشی.دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage69
dc.citation.epage75


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد