نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorروح پرور, رحیمهfa_IR
dc.contributor.authorکرمی, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorمددی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:02:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:02:41Z
dc.date.available1399-08-22T04:02:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:02:41Z
dc.date.issued2014-07-01en_US
dc.date.issued1393-04-10fa_IR
dc.identifier.citationروح پرور, رحیمه, کرمی, مهدیه, مددی, محسن. (1393). مقایسه ویژگی‌های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم. توانبخشی نوین, 8(3), 62-68.fa_IR
dc.identifier.issn2008-2576
dc.identifier.issn2008-2584
dc.identifier.urihttp://mrj.tums.ac.ir/article-1-5148-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/520226
dc.description.abstractزمینه و هدف : یکی از بارزترین مشخصه­های کودکان مبتلا به اوتیسم وجود اشکال در ویژگی­های زبانی است. هدف مقاله حاضر،بررسی برخی از ویژگی­های زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آنها با کودکان سالم در زبان فارسی می­باشد. روش بررسی : با ضبط گفتار 20 کودک دختر و پسر هفت تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم، ویژگی­هایآوایی- واجی و صرفی­-نحوی آنها با ویژگی­های مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد.داده­ها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرم­افزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند . یافته­ها : حذف همخوان­ها، جابه­جایی همخوان­ها، عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب، آهنگ کلام غیر­معمول، عدم کاربرد صحیح زمان دستوری،عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه،اشکال در جمع بستن اسم­ها، عدم کاربرد جملات مرکب در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم تفاوت معناداری داشت(05/0 (p< ؛ درحالیکه در درج آوا، فرایند قلب، عدم وجود تطابق میان فاعل و فعل، اشکال در منفی کردن افعال و اشکال در کاربرد صفات اشاره بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0 p> ). نتیجه­گیری :کودکان مبتلا به اوتیسم، در زمینه­های آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری نسبت به کودکان سالم همسن خود روبه­رو هستند، و نیاز است با برنامه­های آموزشی مناسب سعی شود این مشکلات هرچه کمتر شوند. کلید واژه­ها : کودکان اوتیسم، کودکان سالم، ویژگی­های آوایی-واجی، ویژگی­های صرفی-نحویfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofتوانبخشی نوینfa_IR
dc.relation.ispartofModern Rehabilitationen_US
dc.subjectکودکان اوتیسمfa_IR
dc.subjectکودکان سالمfa_IR
dc.subjectویژگی­های آوایی-واجیfa_IR
dc.subjectویژگی­های صرفی-نحویfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمقایسه ویژگی‌های آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage62
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد