مقایسه ویژگیهای آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم
(ندگان)پدیدآور
روح پرور, رحیمهکرمی, مهدیهمددی, محسن
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف : یکی از بارزترین مشخصههای کودکان مبتلا به اوتیسم وجود اشکال در ویژگیهای زبانی است. هدف مقاله حاضر،بررسی برخی از ویژگیهای زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آنها با کودکان سالم در زبان فارسی میباشد. روش بررسی : با ضبط گفتار 20 کودک دختر و پسر هفت تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم، ویژگیهایآوایی- واجی و صرفی-نحوی آنها با ویژگیهای مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد.دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند . یافتهها : حذف همخوانها، جابهجایی همخوانها، عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب، آهنگ کلام غیرمعمول، عدم کاربرد صحیح زمان دستوری،عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه،اشکال در جمع بستن اسمها، عدم کاربرد جملات مرکب در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم تفاوت معناداری داشت(05/0 (p ). نتیجهگیری :کودکان مبتلا به اوتیسم، در زمینههای آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری نسبت به کودکان سالم همسن خود روبهرو هستند، و نیاز است با برنامههای آموزشی مناسب سعی شود این مشکلات هرچه کمتر شوند. کلید واژهها : کودکان اوتیسم، کودکان سالم، ویژگیهای آوایی-واجی، ویژگیهای صرفی-نحوی
کلید واژگان
کودکان اوتیسمکودکان سالم
ویژگیهای آوایی-واجی
ویژگیهای صرفی-نحوی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-07-011393-04-10
سازمان پدید آورنده
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانکارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2008-25762008-2584



