• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران

    (ندگان)پدیدآور
    ورعی, شکوهافشار نصر, پریسابحرانی, ناصرمحمدی, کامله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    336.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: حقوق بیماران شامل قوانین ارتباطی بین بیماران، کارکنان حرف بهداشتی و سرویس‌های خدمات بهداشتی است. در خصوص رعایت اصول حقوق بیمار از جمله حریم خصوصی و رضایت آگاهانه از سوی پرسنل درمانی، نگرانی‌هایی وجود دارد. لذا مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران شکل گرفت. روش کار: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمه‌تجربی دو گروهه است. تعداد ۶۰ دانشجوی پرستاری در عرصه به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قرار گرفتند. محتوای آموزشی در رابطه با حریم خصوصی بیمار و رضایت آگاهانه در یک جلسۀ ۴ ساعته به دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، آموزش داده شد. همین محتوا با کمک لوح فشرده در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجویان آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، آگاهی دانشجویان با کمک پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته بررسی شد و سپس اطلاعات با کمک نرم‌افزار SPSS با تست‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شدند.  یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین آگاهی در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی بعد از مداخلۀ آموزشی ارتقا یافته بود؛ اما در گروه آموزش کارگاهی، آگاهی قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی‌دار بود ) ۰/۰۰۱ = (P. نتیجه‌گیری: آموزش مباحث مربوط به حقوق بیمار به دانشجویان پرستاری، راهکاری به‌منظور افزایش رعایت حقوق بیماران مطرح است. اما دست‌یابی به این هدف نیازمند روش‌های آموزشی است که زیرساخت‌های فراگیری این مفاهیم را فراهم سازد تا آنان را برای مراقبت از بیماران در آینده آماده‌تر سازد.
    کلید واژگان
    آگاهی
    آموزش الکترونیکی
    آموزش کارگاهی
    حریم خصوصی
    رضایت آگاهانه
    پرستار
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-04-01
    1397-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دکترای پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    مربی، هیئت علمی، دانشکدۀ نیروی هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.1.19
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518197

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب