نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشبیری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorدهقان افشاری, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorفرهادیان, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:57Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:57Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:57Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationشبیری, فاطمه, دهقان افشاری, خدیجه, فرهادیان, مریم. (1397). تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار مطالعه موردی مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(3), 183-190. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.183fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.183
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1785-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518192
dc.description.abstractمقدمه: ﺗﻐﺬﻳــه ﺻــﺤﻴﺢ و ﻛــﺎفی در دوران ﺑﺎرداری بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. ۱۰۰ نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی منتخب شهر همدان در سال ۱۳۹۵ که واجد شرایط مطالعه بودند، با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شده و به‌صورت تصادفی به گروه‌های مداخله و کنترل تقسیم شدند. در ﮔﺮوه آزﻣﻮن علاوه بر مراقبت روتین، آموزش رفتار‌های تغذیه‌ طی چهار جلسه، در دو هفته انجام شد. ابزار شامل پرسش‌نامه‌های اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای تغذیه‌ای محقق‌ساخته بود و روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها سنجیده شد. پرسش‌نامه‌ها در هر دو ﮔﺮوه، قبل، بلافاصله و ۶ هفته بعد از مداخله تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر و تحلیل اندازه‌های تکراری) تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: براساس نتایج، آزمون کای دو از نظر متغیرهای سن، شغل، تحصیلات، نمایه توده بدنی، میزان ورزش و درآمد خانواده، بین دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد و هر دو گروه همگن بودند. قبل از مداخله، افراد هر دو گروه از نظر میانگین نمرات اجزای مدل ارتقای سلامت پندر همگن بودند و پس از مداخله، در گروه آزمون میزان نمرات رفتار تغذیه‌ای و اجزای مدل ارتقای سلامت پندر به‌طور معناداری (۰/۰۰۱>P)افزایش یافت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد با آموزش اصول مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر می‌توان آگاهی زنان را نسبت به تغذیه صحیح در دوران بارداری افزایش داد. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای تمام مادران باردار جلسات آموزشی برگزار شود.   fa_IR
dc.format.extent274
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.183
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectرفتار تغذیه‌ایfa_IR
dc.subjectزنان باردارfa_IR
dc.subjectمدل ارتقای سلامت پندرfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار مطالعه موردی مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage183
dc.citation.epage190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد