• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 26, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار مطالعه موردی مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان

    (ندگان)پدیدآور
    شبیری, فاطمهدهقان افشاری, خدیجهفرهادیان, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    274.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: ﺗﻐﺬﻳــه ﺻــﺤﻴﺢ و ﻛــﺎفی در دوران ﺑﺎرداری بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان باردار انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. ۱۰۰ نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی منتخب شهر همدان در سال ۱۳۹۵ که واجد شرایط مطالعه بودند، با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شده و به‌صورت تصادفی به گروه‌های مداخله و کنترل تقسیم شدند. در ﮔﺮوه آزﻣﻮن علاوه بر مراقبت روتین، آموزش رفتار‌های تغذیه‌ طی چهار جلسه، در دو هفته انجام شد. ابزار شامل پرسش‌نامه‌های اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای تغذیه‌ای محقق‌ساخته بود و روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها سنجیده شد. پرسش‌نامه‌ها در هر دو ﮔﺮوه، قبل، بلافاصله و ۶ هفته بعد از مداخله تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و روش‌های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر و تحلیل اندازه‌های تکراری) تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: براساس نتایج، آزمون کای دو از نظر متغیرهای سن، شغل، تحصیلات، نمایه توده بدنی، میزان ورزش و درآمد خانواده، بین دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد و هر دو گروه همگن بودند. قبل از مداخله، افراد هر دو گروه از نظر میانگین نمرات اجزای مدل ارتقای سلامت پندر همگن بودند و پس از مداخله، در گروه آزمون میزان نمرات رفتار تغذیه‌ای و اجزای مدل ارتقای سلامت پندر به‌طور معناداری (۰/۰۰۱>P)افزایش یافت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد با آموزش اصول مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر می‌توان آگاهی زنان را نسبت به تغذیه صحیح در دوران بارداری افزایش داد. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای تمام مادران باردار جلسات آموزشی برگزار شود.   
    کلید واژگان
    آموزش
    رفتار تغذیه‌ای
    زنان باردار
    مدل ارتقای سلامت پندر
    مامایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-08-01
    1397-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    استاد، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
    کارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
    استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.183
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1785-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518192

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب