| dc.contributor.author | عشوندی, خدایار | fa_IR |
| dc.contributor.author | صلواتی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, فروزان | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:56Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:56Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عشوندی, خدایار, صلواتی, محسن, احمدی, فروزان, سلطانیان, علیرضا. (1397). تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران همودیالیزی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 26(3), 165-172. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.165 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.165 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1805-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518190 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: امروزه اهمیت آموزش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حفظ کارکرد و استقلال افراد و ارتقای سبک زندگی آنها متأثر از آموزش است و این مهم در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن و تحت درمان با همودیالیز اهمیت بیشتری دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربیِ دو گروهی با طراحی قبل و بعد و با مشارکت ۷۰ بیمار همودیالیزی مراجعهکننده به بیمارستان بعثت همدان انجام شده است. بیماران بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله ۶ جلسه ۳۰ دقیقهای آموزش از طریق سخنرانی بر بالین بیمار و بهصورت انفرادی، حین دیالیز برگزار شد. ۳ ماه پس از اجرای مداخله هر دو گروه، پرسشنامه سبک زندگی والکر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، فیشر، تی مستقل و تی زوجی با نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، بین میانگین نمرات در تمام حیطهها و در نمره کل سبک زندگی، اختلاف معنیدار آماری وجود نداشت (۰/۰۵< P )، اما بعد از مداخله، به جز حیطههای ورزش و تغذیه، بین میانگین نمرات در دیگر حیطهها و در نمره کل سبک زندگی در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی دار آماری دیده شد (۰/۰۵> P).
نتیجهگیری: آموزش موجب بهبود و ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز شده است. ازاینرو با توجه به ماهیت مزمن بیماری، آموزش این رفتارها میتواند گامی مؤثر برای ارتقای سبک زندگی این بیماران باشد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 289 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.165 | |
| dc.subject | بیماران همودیالیزی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | ارتقای سبک زندگی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران همودیالیزی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 165 | |
| dc.citation.epage | 172 | |