نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعشوندی, خدایارfa_IR
dc.contributor.authorصلواتی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فروزانfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:56Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:56Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعشوندی, خدایار, صلواتی, محسن, احمدی, فروزان, سلطانیان, علیرضا. (1397). تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران همودیالیزی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(3), 165-172. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.165fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.165
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1805-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518190
dc.description.abstractمقدمه: امروزه اهمیت آموزش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حفظ کارکرد و استقلال افراد و ارتقای سبک زندگی آن‌ها متأثر از آموزش‌ است و این مهم در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و تحت درمان با همودیالیز اهمیت بیشتری دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربیِ دو گروهی با طراحی قبل و بعد و با مشارکت ۷۰ بیمار همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان بعثت همدان انجام شده است. بیماران به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله ۶ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای آموزش از طریق سخنرانی بر بالین بیمار و به‌‌صورت انفرادی، حین دیالیز برگزار شد. ۳ ماه پس از اجرای مداخله هر دو گروه، پرسش‌نامه سبک زندگی والکر را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای اسکوئر، فیشر، تی مستقل و تی زوجی با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ تجزیه‌و‌تحلیل‌ شد. یافته‌ها: در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، بین میانگین نمرات در تمام حیطه‌ها و در نمره کل سبک زندگی، اختلاف معنی‏دار آماری وجود نداشت (۰/۰۵< P )، اما بعد از مداخله، به جز حیطه‌های ورزش و تغذیه، بین میانگین نمرات در دیگر حیطه‌ها و در نمره کل سبک زندگی در گروه آزمون  و کنترل اختلاف معنی‏ دار آماری دیده شد (۰/۰۵> P). نتیجه‌گیری: آموزش موجب بهبود و ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز شده است. ازاین‌رو با توجه به ماهیت مزمن بیماری، آموزش این رفتارها می‌تواند گامی مؤثر برای ارتقای سبک زندگی این بیماران باشد.  fa_IR
dc.format.extent289
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.165
dc.subjectبیماران همودیالیزیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectارتقای سبک زندگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران همودیالیزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage165
dc.citation.epage172


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد