تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران همودیالیزی
(ندگان)پدیدآور
عشوندی, خدایارصلواتی, محسناحمدی, فروزانسلطانیان, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه اهمیت آموزش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حفظ کارکرد و استقلال افراد و ارتقای سبک زندگی آنها متأثر از آموزش است و این مهم در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن و تحت درمان با همودیالیز اهمیت بیشتری دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربیِ دو گروهی با طراحی قبل و بعد و با مشارکت ۷۰ بیمار همودیالیزی مراجعهکننده به بیمارستان بعثت همدان انجام شده است. بیماران بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله ۶ جلسه ۳۰ دقیقهای آموزش از طریق سخنرانی بر بالین بیمار و بهصورت انفرادی، حین دیالیز برگزار شد. ۳ ماه پس از اجرای مداخله هر دو گروه، پرسشنامه سبک زندگی والکر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر، فیشر، تی مستقل و تی زوجی با نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، بین میانگین نمرات در تمام حیطهها و در نمره کل سبک زندگی، اختلاف معنیدار آماری وجود نداشت (۰/۰۵ P).
نتیجهگیری: آموزش موجب بهبود و ارتقای سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز شده است. ازاینرو با توجه به ماهیت مزمن بیماری، آموزش این رفتارها میتواند گامی مؤثر برای ارتقای سبک زندگی این بیماران باشد.
کلید واژگان
بیماران همودیالیزیآموزش
ارتقای سبک زندگی
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-08-011397-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانمربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
دانشیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران




