| dc.contributor.author | فهیمی, کوثر | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | زاهدی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | امانپور, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | گیلانی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابراهیمی, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:54Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:54Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فهیمی, کوثر, عباسی, علی, زاهدی, مهدی, امانپور, فرزانه, گیلانی, مریم, ابراهیمی, حسین. (1397). بررسی تأثیر آموزش از طریق مولتیمدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 26(3), 144-137. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.144 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.144 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1847-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518187 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: اضطراب یکی از رویدادهای شایع قبل و بعد از عمل است که بهعلت انتظار جراحی قلب، بستریشدن در بیمارستان، ترس از مرگ و بهطور کلی ترس از ناشناختهها در بیمار بروز میکند. این مطالعه بهمنظور بررسی و مقایسه تأثیر آموزش از طریق مولتیمدیا بر اضطراب، قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینیِ تصادفی که جمعآوریکننده و تحلیلگر کورسازی شده بودند، ۱۱۰ بیمار کاندید عمل جراحی عروق کرونر در سال ۱۳۹۵ با روش بلوکبندی چهارتایی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه ۵۵ نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون آموزش از طریق مولتیمدیا و برای گروه کنترل آموزش روتین انجام شد. اضطراب بیماران ۵ تا ۷ روز قبل از عمل، روزِ قبل از عمل و بعد از عمل بعد از اکستوبه شدن بیمار، با استفاده از پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آمار تحلیلی (کای مجذور، و آنالیز واریانس با اندازههای تکراری) و نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافتهها: دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند (۰/۰۵<P). تفاوت معنیداری بین میانگین اضطراب پنهان و آشکار دو گروه در سه زمان بررسیشده، مشاهده نشد (۰/۰۵<P). میانگین نمره اضطراب بیماران در طول زمان تفاوت معنیداری نشان داد؛ بهطوری که میزان اضطراب آشکار، پنهان و مجموع بیماران در زمان اکستوبه شدن نسبت به دو مرحله قبلی کاهش معنیداری داشت (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: از آنجا که با انجام مداخلات آموزشی، اضطراب بیماران نسبت به قبل از عمل کاهش یافت، انجام مداخلات آموزشی قبل از عمل به منظور کاهش اضطراب این بیماران توصیه میشود.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 932 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.144 | |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | آموزش از طریق مولتیمدیا | fa_IR |
| dc.subject | جراحی عروق کرونر | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر آموزش از طریق مولتیمدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس پرستاری، بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان کردکوی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 144 | |
| dc.citation.epage | 137 | |