نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفهیمی, کوثرfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, علیfa_IR
dc.contributor.authorزاهدی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorامانپور, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorگیلانی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:54Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:54Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationفهیمی, کوثر, عباسی, علی, زاهدی, مهدی, امانپور, فرزانه, گیلانی, مریم, ابراهیمی, حسین. (1397). بررسی تأثیر آموزش از طریق مولتی‌مدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(3), 144-137. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.144fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.144
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1847-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518187
dc.description.abstractمقدمه: اضطراب یکی از رویدادهای شایع قبل و بعد از عمل است که به‌علت انتظار جراحی قلب، بستری‌شدن در بیمارستان، ترس از مرگ و به‌طور کلی ترس از ناشناخته‌ها در بیمار بروز می‌کند. این مطالعه به‌منظور بررسی و مقایسه تأثیر آموزش از طریق مولتی‌مدیا بر اضطراب، قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری انجام شده است. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینیِ تصادفی که جمع‌آوری‌کننده و تحلیل‌گر کورسازی شده بودند، ۱۱۰ بیمار کاندید عمل جراحی عروق کرونر در سال ۱۳۹۵ با روش بلوک‌بندی چهارتایی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه ۵۵ نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون آموزش از طریق مولتی‌مدیا و برای گروه کنترل آموزش روتین انجام شد. اضطراب بیماران ۵ تا ۷ روز قبل از عمل، روزِ قبل از عمل و بعد از عمل بعد از اکستوبه شدن بیمار، با استفاده از پرسش‎نامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل‌برگر بررسی شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آمار تحلیلی (کای مجذور، و آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری) و نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد. یافته‌ها: دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند (۰/۰۵<P). تفاوت معنی‌داری بین میانگین اضطراب پنهان و آشکار دو گروه در سه زمان بررسی‌شده، مشاهده نشد (۰/۰۵<P). میانگین نمره اضطراب بیماران در طول زمان تفاوت معنی‌داری نشان داد؛ به‌طوری که میزان اضطراب آشکار، پنهان و مجموع بیماران در زمان اکستوبه شدن نسبت به دو مرحله قبلی کاهش معنی‌داری داشت (۰/۰۵>P). نتیجه‌گیری: از آنجا که با انجام مداخلات آموزشی، اضطراب بیماران نسبت به قبل از عمل کاهش یافت، انجام مداخلات آموزشی قبل از عمل به منظور کاهش اضطراب این بیماران توصیه می‌شود.  fa_IR
dc.format.extent932
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.144
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectآموزش از طریق مولتی‌مدیاfa_IR
dc.subjectجراحی عروق کرونرfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش از طریق مولتی‌مدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس پرستاری، بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان کردکوی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage144
dc.citation.epage137


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد