بررسی تأثیر آموزش از طریق مولتیمدیا بر اضطراب قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری: کارآزمایی بالینی
(ندگان)پدیدآور
فهیمی, کوثرعباسی, علیزاهدی, مهدیامانپور, فرزانهگیلانی, مریمابراهیمی, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اضطراب یکی از رویدادهای شایع قبل و بعد از عمل است که بهعلت انتظار جراحی قلب، بستریشدن در بیمارستان، ترس از مرگ و بهطور کلی ترس از ناشناختهها در بیمار بروز میکند. این مطالعه بهمنظور بررسی و مقایسه تأثیر آموزش از طریق مولتیمدیا بر اضطراب، قبل و بعد از عمل بیماران تحت عمل جراحی عروق کرونری انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینیِ تصادفی که جمعآوریکننده و تحلیلگر کورسازی شده بودند، ۱۱۰ بیمار کاندید عمل جراحی عروق کرونر در سال ۱۳۹۵ با روش بلوکبندی چهارتایی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه ۵۵ نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون آموزش از طریق مولتیمدیا و برای گروه کنترل آموزش روتین انجام شد. اضطراب بیماران ۵ تا ۷ روز قبل از عمل، روزِ قبل از عمل و بعد از عمل بعد از اکستوبه شدن بیمار، با استفاده از پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آمار تحلیلی (کای مجذور، و آنالیز واریانس با اندازههای تکراری) و نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافتهها: دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند (۰/۰۵P).
نتیجهگیری: از آنجا که با انجام مداخلات آموزشی، اضطراب بیماران نسبت به قبل از عمل کاهش یافت، انجام مداخلات آموزشی قبل از عمل به منظور کاهش اضطراب این بیماران توصیه میشود.
کلید واژگان
اضطرابآموزش از طریق مولتیمدیا
جراحی عروق کرونر
پرستاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-08-011397-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایرانمربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
استادیار، گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران
مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
کارشناس پرستاری، بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان کردکوی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
دانشیار، مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران




