| dc.contributor.author | فلاحی نیا, غلامحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملکی, آرزو | fa_IR |
| dc.contributor.author | خلیلی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:42Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:42Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فلاحی نیا, غلامحسین, ملکی, آرزو, خلیلی, زهرا, سلطانیان, علیرضا. (1398). تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه
از استانداردهای دارودهی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 27(3), 163-169. doi: 10.30699/ajnmc.27.3.163 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.163 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1952-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518166 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: تبعیت از استانداردها به آموزش مداوم پرستاران نیاز دارد. از روشهای مؤثر آموزشی بر افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک، بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی است.
روش کار: در مطالعه نیمهتجربی حاضر، ۷۶ پرستار بهصورت سرشماری از بخشهای مراقبت ویژه دو بیمارستان بهطور تصادفی بهعنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. چکلیست استانداردهای دارودهی در ۲۵ بخش و ۵۳ پرسش طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چکلیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش بهطور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل کرد. در صورت تبعیت، نمره ۱ و در غیر این صورت نمره صفر به دست آمد. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله، طی دو جلسه دوساعته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای t مستقل و زوجی صورت گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله میان دو گروه، اختلاف آماری معناداری از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی مشاهده نشد (۰/۰۵<P)، اما بعد از مداخله، تبعیت پرستاران در گروه مداخله (۲/۵±۸۷/۹) از گروه کنترل (۲/۷±۷۷/۷) بهطور معنیداری افزایش یافت (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مسئله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد میشود برای آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده شود.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 367 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.163 | |
| dc.subject | بخش مراقبت ویژه | fa_IR |
| dc.subject | تبعیت دارویی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه
از استانداردهای دارودهی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 163 | |
| dc.citation.epage | 169 | |