نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاحی نیا, غلامحسینfa_IR
dc.contributor.authorملکی, آرزوfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:42Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:42Z
dc.date.issued2019-08-01en_US
dc.date.issued1398-05-10fa_IR
dc.identifier.citationفلاحی نیا, غلامحسین, ملکی, آرزو, خلیلی, زهرا, سلطانیان, علیرضا. (1398). تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروه‌های کوچک بر تبعیت پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(3), 163-169. doi: 10.30699/ajnmc.27.3.163fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.163
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1952-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518166
dc.description.abstractمقدمه: تبعیت از استانداردها به آموزش مداوم پرستاران نیاز دارد. از روش‌های مؤثر آموزشی بر افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروه‌های کوچک، بر تبعیت پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی است. روش کار: در مطالعه نیمه‌تجربی حاضر، ۷۶ پرستار به‌صورت سرشماری از بخش‌های مراقبت ویژه دو بیمارستان به‌طور تصادفی به‌عنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. چک‌لیست استانداردهای دارودهی در ۲۵ بخش و ۵۳ پرسش طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چک‌لیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش به‌طور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل کرد. در صورت تبعیت، نمره ۱ و در غیر این صورت نمره صفر به دست آمد. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله، طی دو جلسه دوساعته انجام شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از SPSS نسخه ۱۶ و آزمون‌های t مستقل و زوجی صورت گرفت. یافته‌ها: قبل از مداخله میان دو گروه، اختلاف آماری معناداری از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی مشاهده نشد (۰/۰۵<P)، اما بعد از مداخله، تبعیت پرستاران در گروه مداخله (۲/۵±۸۷/۹) از گروه کنترل (۲/۷±۷۷/۷) به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (۰/۰۰۱>P). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مسئله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد می‌شود برای آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده شود.  fa_IR
dc.format.extent367
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.163
dc.subjectبخش مراقبت ویژهfa_IR
dc.subjectتبعیت داروییfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروه‌های کوچک بر تبعیت پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue3
dc.citation.spage163
dc.citation.epage169


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد